Lampe lyser konstant uanset tangenter på kontakt

Jeg har netop sat en loftslampe op nede i min kælder, som jeg har været igang med at renovere. Problemet er bare, at den lyser konstant; også selvom jeg tænder og slukker for kontakten. 

Jeg har trukket elkabler rundt til diverse lampeudtag og tilsluttet det til de ledninger, der er ført ned fra oven (blå til blå og gråhvid til brun. Gul og rød ledning har jeg ladet være i muffer - se billede).

Selve lampen har jeg sluttet til som standard i lampeudtaget (brun i M1 og blå i N) samt blå i N og brun i L i lampens fatning (se billede).

Jeg spekulerer på, om det er fordi jeg kan slukke for en loftslampe i stueetagen nede fra en stikkontakt i kælderen (overgang), og jeg således skal smide den brune i M2 istedet for M1)?

På forhånd tak.

Mvh. Jesper


Jeg har netop sat en loftslampe op nede i min... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Erik,

Det eneste jeg selv har lavet er at trække installationskabel mellem nogle lampeudtag i loftet inden jeg satte gipsloft op. Det el, der er på det sidste billede, er eksisterende ledninger (rød, hvid, blå og gul) samt ledninger fra installationskablet (brun, blå og jord) jeg har ført over i udtaget. At jeg har valgt hvid som fase er ikke mere fast end jeg det kan ændres. Lige nu har jeg muffet det hele til, indtil jeg finder en løsning.

Når du kun har 3 ledere i dit nye kabel, hvor den ene er jord, så har du kun 2 ledere tilbage. Du bruger den blå som nul, og den brune som tændledning. Ved afbryderen skal du have en fase fra din eksisterende installation ind i din afbryder. I den anden klemme i afbryderen skal du så have din brune leder, således at du kan tænde og slukke for den brune leder (og loftlampen).


Søren O

Tak for svarer Søren. Afbryder (kroneafbryder) har hele tiden været der, og før renoveringen hang, der jo også loftslamper i kælderen, der virkede upåklageligt med eksisterende afbryder. Så jeg må jo antage at eksisterende el er i orden. 

Eksisterende el omfatter to lampesteder (se billede) og kroneafbryder (til de to lampesteder) Det eneste jeg har lavet er at trække 3 leder kabler rundt til nyoprettede lampeudtag. 

Til alle jer der har ligget søvnløs om natten siden jeg startede denne tråd (ironi - træk vejret), så viste det sig, efter besøg fra elektriker + måleinstrument, at det var henholdsvis rød ledning samt gul ledning i de to lampesteder, der var tændledning, og ikke den hvide som jeg troede. Men nu blev det da fikset og lampen kan slukkes på afbryderen. Fortsat god dag 😀

Med andre ord, en fejl 40......................


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis