Lampe lyser konstant uanset tangenter på kontakt

Jeg har netop sat en loftslampe op nede i min kælder, som jeg har været igang med at renovere. Problemet er bare, at den lyser konstant; også selvom jeg tænder og slukker for kontakten. 

Jeg har trukket elkabler rundt til diverse lampeudtag og tilsluttet det til de ledninger, der er ført ned fra oven (blå til blå og gråhvid til brun. Gul og rød ledning har jeg ladet være i muffer - se billede).

Selve lampen har jeg sluttet til som standard i lampeudtaget (brun i M1 og blå i N) samt blå i N og brun i L i lampens fatning (se billede).

Jeg spekulerer på, om det er fordi jeg kan slukke for en loftslampe i stueetagen nede fra en stikkontakt i kælderen (overgang), og jeg således skal smide den brune i M2 istedet for M1)?

På forhånd tak.

Mvh. Jesper


Jeg har netop sat en loftslampe op nede i min... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Du har nok ret Bent. Jeg har dog skrevet herinde før og fået gode svar af flinke mennesker. Men nul anelse om emnet ligefrem... Det er stærkt sagt. 

No worries. Du har ret med installatøren; jeg tør sku ikke rode mere med det skidt. God weekend 😀

Hvis lampen lyser konstant, så er det fordi den er tilsluttet konstant fase. Hvilke farver har ledningerne bag afbryderen som skal styre lampen? 

Mener du ledninger i stikkontakten? I så fald skal jeg lige have skilt den ad.

Ellers er lampen tilsluttet lampeudtag med blå i N og brun i M1. 

El ført ned har farverne 2 x hvid, 2 x lyseblå, 2 x rød og gul 

Annonce

Jeg har skrevet det før, og gør det gerne igen:
Farven på ledningen er totalt underordnet, strømmen kan ikke mærke forskel på om ledningen er blå, grøn, hvid eller lilla for den sags skyld.

Det korte og lange er at du har samlet dine ledninger forkert, så glem alt om overgang og andre ufo forklaringer...  Det er det der i computer verdenen hedder en fejl 40 (fejlen sidder 40cm fra skærmen)    

Brug et måleinstrument, så du ved hvad der er fase, nul og tændledning, og først derefter kan arbejdet begynde, alt andet er rent gætterier.... som min lære mester sagde:
Du skal vide, ikke tro.
Tro er noget der foregår om søndagen i kirken    


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Hva faen, så er rødvinen begyndt at prikke 😀 Med de gode gamle ‘Fejl 40’ og ‘Tro foregår i kirken’ udtryk, så går man sku aldrig galt i byen. Skål skipper!

har du en pol søger ?

sluk på tangenten"kontakten "til lampen og mål med polsøgeren på mål på alle ledningerne, den skulle gerne lyse på "L"  ledningerne som går f.eks til stikkontakter osv, som regel brun/hvid,  de blå ledninger som regel nul og der skal den ikke lyse. tænd for og lyskontakten og se hvilken en ledning der nu også lyser, der har du så tændledningen altså fasen til til lampen og blå som nuller 

En ting er hvad der er normalt med farver, men det her har trådstarter tilsyneladende selv lavet, Og så vidt jeg kan se valgt den hvide som fase i starten. Så der er en fejl et sted, og det er ikke muligt herfra at finde uden den ledningstegning med farver som tidligere er efterlyst. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for svarene. Jeg tror det nok er bedst at få en prof ind over. Jeg kan godt lave et diagram over det jeg selv har lavet, men huset er fra 1977, så hvorsan det eksisterende el er bikset sammen er jeg ikke 100 % klar over 😀

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis