Nyt trappehul - er det stort nok?

Hej igen. 

Nu skal jeg til at lave trappehul til min 1. Sal. Men jeg er i tvivl om trappen bliver for stejl at gå på. Jeg har søgt rundt på nettet, uden held. Jeg har vedhæftet 2 billeder, det ene fra stueetagen. Det andet er plantegning fra 1. Sal, hvor trappen kommer op ved krydset. 

Jeg har kun 235 cm lofthøjde i stueetagen, så kan kun lave et eller to trin inden trappen drejer. Og på 1 salen skal trappen stoppe inden døren til værelse, så det giver et hulmål på 100x240 cm 

Mit spørgsmål går på om trappen bliver bliver behagelig at gå på?  

Alternativt kan jeg lave en udveksling i spæret, så jeg får 2 meter i bunden, og evt en trappe med en repos. Altså et hul der hedder 200×240 cm

Mål: 

Hullængde 240 cm

Hulbredde 100 cm 

Gulv til loft 235 cm 

Gulv til gulv 258 cm 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Regn videre på antal trin, trinhøjde og trindybde

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Det er på sin vis meget let, men kræver en del beregninger, som jeg vil starte på, så må du selv gå videre med detaljer. 

Udgangspunkt er at 2 x stigning + 1 grund skal ramme 60 - 63 cm. Det er en gammel tommelfinger regel som ikke kan fraviges ret meget.

Stigning = skridt højde Altså trinhøjde 

Grund = skridt længde altså mål fra forkant  trin 1 til forkant trin 2 o.s.v. Trinbredde kan være mere altså plads til at stikke tåen ind.  I sving måles grund i gang linjen som er 0,5 m fra håndliste. Så der skal du have en radius på sving med i beregning. Og der vil centrum jo typisk ligge lidt væk fra trappen og så altså 0,5 m ind. De 5 - 6 trin der svinger har jo tilsammen en vinkel på 90 grader så det er altså  omkreds formlen (2 x r x phi ) divideret med 4 (1/4 sving ) og så divideret med antal trin der svinger så har du vinkel på de nederste trin. 

Jeg har en 1/4 svingstrappe der er lavet i 1916. Den er har stigning på 19,5 cm og grund 20 cm  Det er lige i underkanten af anbefalinger, men den er udmærket at gå på. 

Der er 14 trin så altså en trappe højde på 273 cm ( dine 258 cm ) Der er vandret mål 140 cm på nederste rygvange og 220 cm vandret på vangen der går opad ( der hvor du har 240 cm )

Jeg har 1 lige trin og 6 stk der drejer og så de sidste 7 lige. Øverste trin = gulvet på 1. sal   

  Normalt  starter man ud med en trinhøjde på 18 cm  så du skal bruge 258 / 18 = 14,33 stk trin. Så i hele tal skal det enten være 14 trin = trinhøjde 18,4 cm eller 13 trin trinhøjde 19,85 cm

Da du har lidt plads kan vi forsøge med 13 trin og med 4 alternativer

2 x stign+1 g = 63 cm det er så 63 - 2 x 19,85 = 23,3 x13=303

2 x stign+1 g = 62 cm det er så 62 - 2 x 19,85 = 22,3 x13=290

2 x stign+1 g = 61 cm det er så 61 - 2 x 19,85 = 21,3 x13=277

2 x stign+1 g = 60 cm det er så 60 - 2 x 19,85 = 20,3 x13=264

Det sidste resultat i hver linje er samlet trappeløb i ganglinjen.

Jeg har godt nok 260 cm i lofthøjde så du skal nok starte med 1 trin der svinger men det er der sikkert også plads til. En god mulighed er at lave loft kanten skrå ( den del under spær )  så du har lettere ved at komme forbi med hovedet i god behold. 

Der findes også forskellige trappeberegnere på nettet også uden at de absolut vil sælge en trappe.




Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Husk også mindst 2,0 m lodret fri højde målt ved trinforkant. 


Søren O

Jeg har en trappe mellem to etager som sidder i en 2 x 1 m udskæring. Den er udformet i et 180 graders sving, alle trin er forskellige, og den er stejl. Andre lejligheder her har en lignende trappe i en 1 x 3 m udskæring og er normale at gå på.

Skal trappen virkelig sidde som på din tegning? En trappe langs den nedre væg, enten svunget eller med 2 reposer, ville virke meget mere frit og luftigt.


Tak for det uddybende svar elmand. Det er altid dejligt, at få et brugbart og uddybende svar fra dig, og tit med egne erfaringer! 

Det var svinget, jeg var mest i tvivl om, med hvor jeg skulle have grundmålet henne. Og hvor mange trin der skulle svinge, for at den stadig var behagelig at gå på. Jeg har brugt denne trappeberegner http://www.zhitov.ru/da/lestnica3/ og der er jeg nået frem til 13 trin, og 6 der svinger. Men jeg var i tvivl om at var for meget med 6 trin der svinger. Men det kan jo godt gå. 


Placering er trappen i hjørnet på 1 sal skyldes, at jeg vil have en tv stue der oppe. 

Annonce

Det ligner jo meget min. Jeg har 15 cm mere i højde og 14 trin hvor du har 13 trin


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

synes bestemt at kunne huske at man altid lavede et ulige antal skæve trin, og altid et over hjørnet, hvor bagvangen samles... men det er trods alt også 20 år siden, så det er muligt jeg husker forkert...


Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!

Det kan du have nok ret i Fibersnedker. Når jeg finmåler så har min faktisk 7 skæve trin, og med et i hjørnet. Men den sidder ikke med hjørnet midt i trinet.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis