Kemisk træ til reparation af spånplade - er det skruefast?

Hej

Jeg har sådan en indbygningsopvaskemaskine, hvor frontpladen er blevet løs. Frontpladen er en lamineret spnplade som er skruet fast med 4 skruer. 

Skruerne sidder ikke længere fast i hullerne pga. slitage og pga. opvaskemaskinens udformning er det ikke muligt at skrue skruer i andre steder end de fire steder de er.

Jeg overvejer derfor, hvordan jeg bedst reparerer dette. 

Min umiddelbare tanke er at bore skruehullerne op med f.eks. 10mm bor og så fylde hullerne med kemisk træ ( https://www.harald-nyborg.dk/p3103/pp-traefylder-180ml ) Hullet vil være ca. 10mm dybt.

Når så det kemiske træ er hærdet op (efter anvisningen efter blot 10 min) vil jeg så sætte pladen på og skrue den fast ved at skrue skruerne i det kemiske træ. 

Fremgangsmåden afhænger af 2 ting:

1: At det kemiske træ kan hæfte sig tilstrækkeligt fast i et Ø10mm hul i en spånplade til at klumpen med kemisk træ ikke bare bliver trukket ud. 

2: At det kemiske træ er skruefast nok til at kunne holde på skruen, så den ikke bare ryger ud efter kort tids brug.

Jeg har ikke arbejdet med kemisk træ før, så jeg ved ikke, om disse to antagelser holder.

Hvad siger I?

Vil I anbefale en anden fremgangsmåde?



18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Måske du kan lime nogle trædyvler i i stedet, de er i hvert fald skruefaste


Med venlig hilsen

Anders

Ja, jeg ville også bore et par store huller (feks 20mm) og så lime træ dyvler i, så du har noget rigtigt træ at skrue i.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Anders K skrev den 02-02-2019 10:15:26

Måske du kan lime nogle trædyvler i i stedet, de er i hvert fald skruefaste

 

PinkHenrik skrev den 02-02-2019 10:47:29

Ja, jeg ville også bore et par store huller (feks 20mm) og så lime træ dyvler i, så du har noget rigtigt træ at skrue i.

 

Jeg havde faktisk også overvejet at lime nogle dyveler i med trælim, men så vil jeg jo komme til at skrue ned i endetræet af dyvelerne og skruer i endetræ plejer ikke at holde til alverden?


Hvorfor egentlig så store dyveler (20mm)? Jeg mener, hvorfor så store frem for fx. 8-10mm? Er det for at få en større limeflade?


Hvis jeg skal bore et ø20mm skal jeg vel nok have fat i et forstnerbor eller lign.



Ja netop fordi du så kan lave en prop der ikke er endetræ, og du får en stor limflade, hvor proppen ikke så nemt revner når skruen sættes i (her er det altid klogt at bore for til skruen). 



Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
PinkHenrik skrev den 02-02-2019 11:15:35

Ja netop fordi du så kan lave en prop der ikke er endetræ, og du får en stor limflade, hvor proppen ikke så nemt revner når skruen sættes i (her er det altid klogt at bore for til skruen). 


 Ah. Det giver mening. Så jeg skal fx. bruge en hulsav til at lave en dyvel med. 

Men jeg slipper vel ikke for at investere i et forstnerbor? Eller er der en bedre mulighed jeg ikke lige kan få øje på?

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Kom lidt Araldit i hullet og skru skruen i igen, inden det hærder, så sidder skruen fast.


fase
LennartBertelsen skrev den 02-02-2019 11:25:57

 Ah. Det giver mening. Så jeg skal fx. bruge en hulsav til at lave en dyvel med. 

Men jeg slipper vel ikke for at investere i et forstnerbor? Eller er der en bedre mulighed jeg ikke lige kan få øje på?

 Du kan jo også lave "lusen" firkantet, så kræver det bare en sav og et stemmejern     


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
PinkHenrik skrev den 02-02-2019 11:37:29

 Du kan jo også lave "lusen" firkantet, så kræver det bare en sav og et stemmejern     

 Ah, det er vel ikke rigtigt til at lave i lamineret spånplade, hva?


S. Fabrin skrev den 02-02-2019 11:28:55

Kom lidt Araldit i hullet og skru skruen i igen, inden det hærder, så sidder skruen fast.

 Hmm... Så du mener i de forskruede huller der allerede er, der skal jeg komme noget epoxy i og så bare skrue skruen i og lade det hærde? 

Vil enhver epoxy gå? Eller skal det lige være araldite? Det ser ikke lige ud til at være noget de har hos Harald eller Jem og Fix.

Spånplade er da nemt at stemme ud i...

Men ellers et propborsæt kunne være en løsning.  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også