Kondens og fugt på vinduer indvendigt, hvad kan vi gøre ?

Hej,

Er der nogen der ved hvordan man løser indvendige fugt og kondensproblemer med Velfac 200 vinduer (produceret fra ca. 2002 til ca 2009)? Er der nogen der ved om dette kan løses ? Kan vinduerne opgraderes/forbedres/fixes ? Skal de fuldstændig udskiftes til andre vinduer før problemet forsvinder ? Har velfac kompenceret økonomisk på nogen måde?, kulance, leveret nye vinduer uden beregning eller til lavere pris ?

Takker, på forhånd  :)


Lidt ekstra info:

Vi har varmegenvinding ventilationsanlæg og luftfugtigheden i huset er lav.

Kort beskrivelse af problemet:

https://ing.dk/artikel/kuldebroer-giver-skimmelsvamp-i-spritnye-vinduer-84873

https://www.youtube.com/watch?v=_jBzj0BpqzQ

https://www.youtube.com/watch?v=3zuehDQma3g

https://www.youtube.com/watch?v=_Id7SQHkF2k

 


Hej, Er der nogen der ved hvordan man løser... Vis hele indlægget
30 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Vinduerne kan du ikke gøre noget ved, men din luftfugtighed, rumtemperatur, varmekildernes (radiatorer/gulvvarme) placering, luftskifte har indflydelse på kondensdannelse i vinduerne.

I store træk er kondensdannelsen på termoruderne nederst, som det var tidligere, og ved andre fabrikater også, da konstruktionen er den samme.

Kondens på håndtag er det samme, som det er på alle andre vinduer med gennemgående metalbeslag til udvendigt (ældre trævinduer har helt den samme opbygning).

Selve karm/rammeopbygningen er lidt uheldig, men det er ikke den eneste vinduesfabrik der har haft det problem, da f.eks. Ideal Combi på et tidspunkt havde noget tilsvarende.

Løsningen er tør/varm luft forbi vinduer/døre, og det at fjerne fugt fra boligen indebærer at fjerne varme!

Der er faktisk en del husejere, der ikke har de nævnte problemer, så det må konkluderes, at det ikke alene er vinduernes skyld, selv om de nok kunne have været produceret mere energivenlige.

Jeg har aldrig fået en reklamation fra min egne kunder vedrørende dette, i den tid jeg var tømrermester.

mfrost skrev den 17-02-2019 20:26:57

Prøv nu og læs hvad der bliver skrevet, om der er tætsiddende plisse gardiner eller ej er da totalt irrelevant når problemet består i at de Velfac vinduer er EN STOR KULDEBRO...... 

 Kære mfrost, rådet om plisse gardiner har absolut relevans, men kan selvfølgelig ikke løse dårlige vinduer. At vinduerne er dårlige har trådstarter jo godtgjort, så alle forslag er vel velkommen til at afhjælpe på noget af fugten eller hvad?

gah skrev den 18-02-2019 14:51:11

En ulempe ved dette forum er, at der hele tiden er nogle “kloge Åger” der på automatik byder ind med svar, på problemer som de ikke har sat sig ind i.

 Ja undskyld vi svarer som amatører på dette amatør-forum, men vi kan jo ikke altid forvente er de rigtige eksperter har tid.

Vi har et vennepar, som netop har fået denne model vinduer i deres hus fra 2007. De er allerede trætte af dem og bøvler rigtig meget med kondens. De bruger over en time om morgenen på at have alle vinduer helt åbne (ikke så sjovt om vinteren). Så det virker ikke som om, at deres 200 serie er blevet bedre. 

Problemet er løst i de vinduer man kan købe idag. Idag ville det være ulovligt for Velfac at sælge de gamle 200 med kuldebro. 

Kuldebroen er idag fjernet eller afbrudt med kompositmateriale som erstatter en del af aluminium-kuldebroen. 

Et godt sted at starte med at studere dette er energivinduer.dk Studer især den parameter der hedder "Toi °C"

Annonce
Lykkem skrev den 19-02-2019 22:10:07

Vi har et vennepar, som netop har fået denne model vinduer i deres hus fra 2007. De er allerede trætte af dem og bøvler rigtig meget med kondens. De bruger over en time om morgenen på at have alle vinduer helt åbne (ikke så sjovt om vinteren). Så det virker ikke som om, at deres 200 serie er blevet bedre. 

 Jeg oplevede jævnligt det samme i min tid som tømrermester, når jeg havde monteret nye trævinduer hos en kunde, det tog lidt tid at forklare kunderne, at nu skulle de selv foretage den udluftning, som før var sket gennem utætheder i og omkring vinduerne.

Altså skal der være styr på temperatur, ventilation.


Orla Nautrup skrev den 20-02-2019 05:57:01

 Jeg oplevede jævnligt det samme i min tid som tømrermester, når jeg havde monteret nye trævinduer hos en kunde, det tog lidt tid at forklare kunderne, at nu skulle de selv foretage den udluftning, som før var sket gennem utætheder i og omkring vinduerne.

Altså skal der være styr på temperatur, ventilation.


 

Jeg tror aldrig at du har set eller monteret et af disse Velfac vinduer.

Alle er jo enige om at disse vinduer var helt fejldesignet og der derfor blev dannet helt ekstremt meget kondens.

Og det kan da godt være at et nyt trævindue også giver lidt kondens indtil at folk lærer at lufte ud.

Men du kan med disse “gamle” Velfac vinduer, ikke lufte dig ud af dette ekstreme problem.


Hej

Jeg var faktisk det der hedder Velfac Vinduesmester, og har monteret en del Velfac vinduer.

Der er jo en del bygningsejere, der ikke har de nævnte problemer, så min konklusion er, at indeklimaet er en stor del af problemet (altså brugerrelateret).

Opdatering:  Vi har betalt for kyndig og uvildig rådgivning ved energitjensten, hvor en kompetent expert desværre har informeret os om at eneste måde at løse problemet på er ved, at fuldstændig UDSKIFTE vinduerne !!

Derudover blev der vejledt på en venlig og konstruktiv måde om at vi nok ikke skulle vælge Velfac igen, da Velfac har håndteret denne problem sag på en ikke kundevenlig og egoistisk måde. (Dette var ikke præcist ordvalg, men sådan forstod vi det).

Det er altid en nem løsning at vælte huset og bygge et nyt!

Det ændrer dog ikke ved, at i er nødt til at se nærmere på brugeradfærd og indeklimaet, som jeg har skrevet tidligere, hvis i da ikke vælger at udskifte jeres vinduer.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis