Nedløbsrør løber ud i jorden ved huset - problem?

Hej. Jeg er blevet husejer for kort tid siden.

Jeg har bemærket at en af nedløbsrørerne fra taget blot ender ved jorden, lige op af huset. Da jeg gravede lidt i det kunne jeg se at der var placeret en hel del halvstore sten under rørets udløb. Sandsynligvis for at hjælpe med at lede vandet ned i jorden. Er det ok med en sådan eller konstruktion eller kan det skade fundamentet i længden?

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er ikke så godt. Det er jo en del vand der koncentreres lige op og ned af soklen. Der er måske nok forsøgt at lave en slags Rasmine, men en sådan bør bestemt heller ikke placeres lige op af huset. 

Få lavet en rigtig faskine et stykke væk. Er det en landejendom er det måske muligt at fører et rør et stykke væk.

Hvis det skal tilsluttes kloak kræver det autoriseret hjælp.


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Hvis vi siger at der er en tagflade på 50 M2 og der falder 10mm regn, så løber der 500 liter vand ud af det nedløb  

Hvis du så ganger det op med hvor meget regn der falder på et år....

Så som Kermit skriver, så er det bare om at komme i gang med at lede vandet væk fra huset.
 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Jorden i min have er lerjord. Jeg har læst mig frem til at faskiner er uegnede til sådanne typer jord.  Er det en mulighed at sløjfe dette nedløbsrør og få de andre nedløbsrør til at lede vandet væk?

Der er et nedløbsrør på hver side, ca 6-8 meter væk på hver side.

Nedløbsrør sidder normalt på det laveste punkt på tagrenden, så du kan ikke lade andre nedløbsrør overtage funktionen.


fase

Ja, det kunne være en løsning, men er de andre nedløbsrør ført til en nedløbsbrønd, kunne det måske lade sig gøre at lave en nedløbsbrønd og slutte den til den nærmeste nedløbsbrønd.


fase

Er der en kloakmester der står for sådan noget? 

Og vil det koste det hvide ud af øjnene?

Ja, det er en kloakmester, der laver sådan noget. Prisen kender jeg ikke, men spørg en kloakmester.


fase

Hvis tagnedløbet blot skal tilsluttes en sandfansbrønd ved een af de andre tagnedløb, ville jeg nu ikke have de store betænkeligheder ved at tilslutte det selv.


Søren O

Lerjord er af forskellig tykkelse. Vi gravede 1 meter ned og stødte på sand. Her står en faskine der virker udmærket. Prøv at grav lidt 5 meter fra huset.


 

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis