Bad renovering - hvilken rækkefølge

Er ved at renovere bad, og er færdig med at rive ting ned, og skal igang med at bygge op igen.

Udgangspunktet lige nu er:

Betongulv + skeletvægge med træ reglar.

Gulv skal rettes op (forkert fald) - næsten 2 cm. for lavt ved vægge.

Og der skal linje afløb i bruseniche.

Der skal UltraBoard gipsplader på væggene.

Er det hip som hap, hvad jeg laver først - gulv eller vægge?

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er jo ikke helt lige meget, det ene skal jo ikke spærre for det andet.

Du skal først være sikker på at vægge træregler på vægge sidder godt fast på gulvet. Det er forudsætning for at vådrums membran kan holde i hjørner.

Du skal være opmærksom på at badeværelses gulv skal betragtes som et kar hvor laveste vandtætte punkt er afløb, og højeste punkt i karret SKAL ligge mindst 30mm højere. Det vil typisk være ved døren. 

Så sikker fastgørelse af skelet, lave gulvafløb, og gulvspartel eller pudslag. Så kan man komme med gips plader, og få lavet klar til våd tætnings membran. 

Husk forstærkning i ALLE hjørner, manchet omkring vandhaner og unidrain og så smøremembran. Der bruges tandspartel til at lægge det ud med så man sikrer sig korrekt tykkelse.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

100% enig i det ev elmanden siger men vær opmærksom på at du ikke nødvendigvis behøver at have fald på dit gulv, du skal bare have 30 mm fra dit afløb til åbningen på dit "kar". Jeg har lavet mit badeværelsesgulv med 15 mm fald i brusenichen og så en 15 mm fuge under dørtrinnet, men med flat gulv på gulvet uden for brusenichen. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis