Gulvvarme - ønsker forklaring shunt, beholder, styring m.m.

Hej LDS!

Jeg håber på nogle kyndige mennesker kan hjælpe med lidt uddybelse.
Vi er lige flyttet i dette "lavenergi" rækkehus(med genvex) - Men synes gulvarmen virker lidt specielt - kommer fra et gammelt "skrue termostat" der altid var varme på, det nye system er styret af wavin temp følere.

Temp på wavin følere i rummet(placeret midt i rummet langt væk fra vinduer).
Stue+køkken(samme føler): 22g
Soveværelse: 20g
Værelse: 22g
Bryggers: 23g
Bad: 23g

Nu kommer spørgsmålet så - gulvarmen føles aldrig tændt i vores rum(gulv aldrig "lunt") - på nær en gang i mellem bryggers og badeværelse.
Jeg troede der som ved det gamle knap så isoleret hus ville være et konstant flow på gulvvarmen - men her slukker det helt (korrekt?)

Er der nogen måde at se om ens gulvvarme kører direkte på fjernvarmen eller det er via. varmtvandsbeholderen? Der er installeret en ECL 110 styring - jeg er lidt i tvivl om den har noget med gulvarmen at gøre også eller det kun er brugsvandet den styrer?

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det tyder på at dine temperature generelt er for høje på vandet, hvorfor gulvvarmen kun behøver at køre kortvarigt for at opnå rumtemperatur.

Du skal i første omgang sænke temperaturen på dit varmeanlæg, og se om dette hjælper.


Elektronikteknikeren

Hej Gregeren

Dette synes jeg at jeg har forsøgt - men jeg er i tvivl om det er på ECL 110 styremodulet eller det er på den hvide "håndvenlige" termostat (som jeg dog umiddelbart mener er brugsvandstemp?)

I 110 styring kan man ændre min. og maks. fremløbs temperatur - er der noget anbefalet? mener den står til 25 min og 35 maks som den er nu.

Det kan sagtens være at jeres hus er så velisoleret at selv 35grader er for højt. Så prøv at skrue ned på 30, observer over de næste par dage hvilken vej det går, og korriger om nødvendigt.

Dog vil du generelt have svært ved at have et konstant rigtig lunt gulv i et godt isoleret hus, da det ellers bliver for varmt i rummet.


Elektronikteknikeren

Jeg går ud fra det er fremløb maks. temp - jeg prøver med de 30 - min. 25 og maks. 30 i fremløb på ECL110'en.

Jeg tror du har ret i det sidste - det virker lidt somom at genvex'en er for effektiv til at fordele varmen så det "lune" gulv aldrig opstår.

Men jeg prøver mig ad først med den lavere temp.

Tak indtil videre

Nu du nævner genvex, du skal lige være opmærksom på at det ikke skal være en elvarmeflade der står for det meste af opvarmningen, for så bliver det dyrt. Genvex kan godt have sådanne indbygget, så undersøg det, og slå den fra hvis den findes.

Dvs, det er kun veksleren der skal køre i anlægget.


Elektronikteknikeren

Der er ingen varmeflade installeret - kun fugt og co2 som "ekstra" så det skulle ikke være den der "opvarmer" luften istedet for  gulvvarmen

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis