Ny bil uden blib bot

Skal snart ud og skifte til en nyere bil - den nuværende Ford Focus er 14 år gammel.

Desværre er det gået op for mig - via biler jeg har lejet i udlandet de sidste 5-8 år - at der kommer mere og mere elektronik i nyere biler - og det efterhånden er et stort lysshow og blip bot lyde til højre og venstre.

... Man får at vide hvis man er for tæt på forankørende - hvis nogen cykler forbi når man holder for rødt - Man kan ikke starte bilen med mindre håndbremsen er trukket og bremset trykket i bund - man har glemt at lukke benzinlugen - hvis man ikke har selen spændt ordenligt på bagsædet (Fordi man kører med kufferter på bagsædet) - hvis der mangler tryk i dækket - baglyset tænder og slukker når man kører ind under en bro - hvis man kører i for lavt gear - bip hvis man køre for højre omdrejning - Bip hvis der er under 5000 km til AdBlue tilsætning - hvis der er en sprunget en pære i nummerpladelyset - Dører der låser af sig selv - hvis der er for lidt/meget Olie/sprinklervæske/for langt mellem service - vinduesviskere der kan finde på selv at starte selv - Blip hvis soltaget ikke er helt lukket under motorvejskørsel kommer osv.... 

Er der nogen der kender en Basic bil i nyere udgave UDEN alt dette gejl - en bil hvor jeg ikke konstant bliver forstyrret hele tiden af alt mulig elektronisk Blip bot ?

Tænker at man ikke længere kan købe en analog bil - så noget blip bot må forventes 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/ford/a/33-2d/4149471

det var tider uden alt det du nævner, tror bare det bliver svært idag og finde en bil uden alle de tekniske hjælpe midler der er bygget ind i dem idag. Selv de billige by biler man kan få for 89000 er jo proppet med elektronik

Ellers skal du kigge på biler fra 80erne 

Hvis man så bare kunne kunne trykke på et display/knap/sikring med beskeden noget i denne retning  af:

"Disable all warning and alarms". 

"Enable Legacy car setup". 

"Disable any computerized automobile limitations".


NB: Og der må da være mange andre bil-brugere som også er dødtrætte af "BLIB BOT" - og derudover også skal betale for det i købsøjebilkket eller under reparation (aht. bilsyn).

Det er nok væsentligt billigere at indbygge et display med software end det ville være at montere knapper til alle funktionerne.

Hver gang jeg har lejlighed til at køre i en ny bil, så glæder det mig, hvor let det er at betjene den, når jeg sammenligner med min første bil, der var en årgang 1958, hvor man selv skulle betjene chokeren, checke dæktrykket og selv skulle tænde lyset og hvor højre sidespejl var en by i Rusland. 

I de biler jeg har kørt med display, har det været meget intuitivt, hvordan det skulle betjenes.


Nu er der også lovkrav at tage hensyn til. F.eks. er det lovkrav med overvågning af dæktryk i nye biler.


Søren O

Ja, tænk at man har lov som siger at man skal have alarm på ens dæktryk. 

Det næste bliver vel at der kommer en lov som siger at man skal have DAB-radio i bilen - eller GPS logning af ens kørsel eller noget andet tilsvarende. 

Bent Andersen skrev den 31-01-2019 17:25:17

Min '97 MX-5 er helt fri for gejl, 100% analog - men den er nok ikke egnet som familiebil


 Jeg vil faktisk netop anbefale at du kigger på en Mazda hvis du gerne vil have en bil som er mere simpel, men samtidig moderne og komfortabel.

En Mazda 3 er hvad der svarer til din nuværende i størrelse. Og så kører deres 2 liters benziner 18km/l også i den virkelige verden, og uden en turbo som går i stykker, og du slipper for AdBlue. Endvidere er de super lækre i interiøret.

Jeg har samme holdning til alt det hersens elektronikstøj som dig, det fjerner fuldstændigt fokus fra det at køre bil. Mazda har heldigvis bevaret deres "Zoom Zoom" mentalitet. Dog er nogle systemer lovkrav og ufravigelige.

Så prøv lige sådan en ved lejlighed. Fra årgang 14' og op efter.


Elektronikteknikeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis