Må jeg selv opsætte en ny udendørs kontakt på mit loftrum?

Hej.

Jeg er langt om længe færdig med min renovering. Elektrikkeren har udført alt elarbejde og lavet en ny elinstallation - rigtig flot lavet.
Dog er jeg efterfølgende kommet i tanke om jeg godt kunne bruge en kontakt mere på loftet til strøm til mit overvågning.
Må jeg selv trække en ny ledning fra den samledåse han har lavet og sætte i en Opus74 stikkontakt? 


Umiddelbart vil jeg jo mene det er at ændre i den faste installation, men det er jo "bare" lige at trække en ledning.

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er som du selv siger elektrikker arbejde da det er indgreb i den faste instalation.

Det er godt nok mange kabler til en lille dåse  og ligeledes mange ledninger der er klemt i samle mufferne.

Er det ikke noget du selv har lavet?


 

Hvis du selv kan finde ud af det, må du gerne

Venlig hilsen
Knud
Jens J. skrev den 31-01-2019 14:21:12

Er det virkelig en elektriker der har lavet det ?

 

uldal skrev den 31-01-2019 14:27:37

Er det ikke noget du selv har lavet?

 

Ja, det er en elektrikker der har lavet det. Installationen er helt ny og jeg har aldrig rodet med stærkstrøm eller nogen form for installation af strøm i et hus - så jeg er helt sikker på det ikke var noget jeg selv havde lavet. Ellers vil jeg heller ikke tøve med at trække en ledning selv :-) Fibaro switchen er også installeret af elektrikkeren. 

jetdirect skrev den 31-01-2019 14:46:08

Den der wifi dims der er i kassen hvad funktion har den, virker meget rodet lavet udfra det er en "elektrikker" der har lavet det.


Den har den funktion, at det giver mig mulighed for at fjernstyre mine udendørslys via nettet. Men tak for svar. :-) 



Ligner noget vores lokale (sorte) "fritids-elektriker" kunne finde på at lave    Tænker ikke en  aut. elinstallatør vil lægge navn til sådan noget...

Hvis du skulle finde på at udvide installationen med en stikkontakt, kunne du tage det kabel, der er mærket: "tilgang" og føre det til et stikkontaktunderlag. Fra stikkontaktunderlaget fører du et kabel videre til de klemmer, som tilgangen er tilsluttet nu. Så fungerer det, men få nu elektrikeren til at lave det. Det er et ulovligt indgreb i den faste installation.

 Hvorfor Skulle en installatør ikke lægge navn til installationen, selvom det godt nok er udnyttelse af pladsen til det yderste. Jeg ville nok have brugt en større dåse. Det forekommer mig, at det meste af kritikken kommer fra folk, der ikke laver elarbejde til dagligt.  


fase

Nej, jeg laver ikke el arbejde til dagligt. Jeg syntes bare at have hørt at der er begrænsning på hvor mange ledere man må putte i en samlemuffe. Er der det ? Burde man ikke have brugt en dåse med klemrække i dette tilfælde ? 

Jeg skal ikke kloge mig på det, jeg er bare nysgerrig.


Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"

Er det ikke alm. 2 X 0,75mm ledninger 7 stk som er koblet på 1,5 mm kablerne , det virker noget ulovligt og hjemme lavet , og nej , du må ikke selv udvide den faste installation , det siger loven , hvad folk så gør , er noget andet..................


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis