Start af Volvo Penta MB2A efter 2 år

Hej


Har købt en Saga 20 der ikke har sejlet i 2 år. Ifølge sælger kørte motoren problemfrit sidste den kørte. Vi kørte også motoren rundt med starteren, hvilket også gik fint dog uden at starte den. Nogle gode råd mht til første opstart drenget velkomne.


Mvh Frederik

Hej Har købt en Saga 20 der ikke har sejlet i 2... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Se ivrigt her:

http://www.maximalt.dk/files/Teknik/PDF/Haandbog-mb2-50s-web.pdf

Jeg har sejlet med denne motor i 25 år (har 3 af dem) og selv rodet med dem lige så længe :-)

Det er ganske rigtigt en Honda BF 75 påhængsmotor som Volvo selv satte på deres eget 50s sejldrev - og kannibaliserede dermed deres egne motorer, så de tog den ud af sortimentet igen efter nogle år. Men det var en populær motor til kapsejladsbåde fra 1976 og nogle år frem.

Jeg køber reservedele til mine motorer fra dette her foretagende i USA som har næsten alt hvad hjertet begærer til den oprindelige Honda BF 75, og som passer perfekt til MB2:

www.boats.net/catalog/honda/outboard-by-hp-serial-range/7-5hp

God fornøjelse... :-)

Det var god info. Tak Salacumo!

Jeg har faktisk lige et spørgsmål til AMG:

Du siger at der løber kølevand tilbage i motoren hvis den ikke starter med det samme.
Kan du forklare det? Jeg ved ikke om det muligvis er derfor jeg flere gange har haft vand i olien.
Min motor er installeret med en vacuum-ventil-dims for at modvirke dette. Har det noget at sige?

Jeg spørger, fordi min pludselig ikke vil starte og jeg ikke gider vand i olien (Noget med tændingen, og jeg har lukket for hanen for en sikkerheds skyld)

Annonce

Det er vigtigt at udstødningsslangen har det rigtige forløb for at undgå tilbageløb. Se billede. For at undgå at motoren skal arbejde med at presse vand ud gennem systemet før den er ordentligt igang, slukker jeg for vandtilførslen 5-10 sek før motoren slukkes. Så er lydpotte og udstødning “tomme” når den startes igen. Vandet åbner jeg for når motoren har kørt 10 sek. Det tager den ingen skade af.

Det lyder som en antihævert du beskriver. Har du checket at den virker, slangerne er i orden og ventilen kan ventilere?

Håber du kan bruge min forklaring.. det var sådan jeg fik det forklaret da jeg købte båden.

Mvh 

Tak AMG :-)

Ja, det er en anti-hævert-dims og den virker godt, og lydpotten er monteret korrekt, så dybest set får jeg sikkert ikke de store problemer. Men tak for fiffene - utroligt, at man stadig kan lære mere efter 25 år med samme motor :-)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis