Opretning af gulv på 1. sal er blevet meget mere kompliceret.

Hej alle sammen, her kommer der en lille smøre som omhandler mit store byggeprojekt som efterhånden er blevet ekstremt besværligt.
Jeg har købt mig et hus fra 1877 og det er pisse skævt i loftet i stue etagen, det vil sige at huset er sunket til den ene side, og bjælkerne er selvfølgelig fulgt med huset. Det gør at 1. salen har et fald på over 20cm fra den ene ende til den anden.
Da jeg nu står og vil renovere et værelse ad gangen starter jeg ud med tanken om at rette det satans skæve gulv op, dette vil jeg gøre ved at fjerne gulvtæppet og fjerne de spånplader der ligger under. Efter det er gjort kan jeg se at det gamle halmloft har været lagt med 30mm gulvbræder som ikke er en skid værd mere, og da der gennem tiden har været rotter og mus og insekter i skidtet bliver jeg enig med en tømmer kammerat om at det også skal brækkes op.
Det er nu gjort, radiator er flyttet, loft renset for møgdyr og tilpasset så jeg kan komme i gang med at ligge gulv...
PROBLEMET ligger nu i, at for at rette det op, skal jeg ligge nye strøer, men de kan ikke være særligt høje i den ene ende for ellers bliver gulvet alt for højt... ikke noget problem, MEN, mod den ene væg er der ikke nogen bærende bjælke, den er næsten en halv meter inde under en væg der efterfølgende er blevet opført, det vil sige at det gulv jeg lægger og de strøer jeg havde tænkt mig at sætte op, ikke har noget at blive skruet fast ved (jeg er industri tekniker, så jeg kender desværre ikke fagordene, beklager drenge) det betyder at gulvet vil "flyve" over en halv meter langs hele den ene væg i rummet, det tænker jeg simpelthen ikke går da jeg regner med at få lagt strøer -> spånplader -> skum -> klik gulv.
Hvad er jeres gode råd i denne situation? Kan gulvet sagtens "flyve" ude på en meters penge? (det skal lige siges de første par opretter strøer nok ikke bliver meget tykkere end 10mm) 

eller er den eneste gode løsning her, at brække alle vægge ned og så lave det samme, bare på en hel førstesal i stedet for et rum ad gangen?

Undskyld den lange smøre, håber der er nogen dygtigere håndværkere her inde som kan hjælpe mig i mit lille bygge projekt, føler allerede nu at jeg måske har gabt over lidt for meget....

Mvh Hasse

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg ville rette det op ved at påførre lægter på siden af de gamle bjælke i stedet


Morten

Morten, det kan ikke lade sig gøre da gulvet falder langt mere end højden på bjælkerne, desuden ændrer det ikke på at gulvet kommer til at hænge i luften.

Christian M, ja det er bare en gibsvæg der er opført på de øverste spånplader som jeg allerede har skåret væk i det rum jeg prøver at lave.

Okay du er nødt til at pille den væg ned og få pladerne mellem de 2 rum som minimum. De kan ikke svæve ud i det fri på den måde. 


Alternativt kunne du måske lave noget udligning mellem spærene under væggen, og så lægge pladerne bagefter? 

Smid gerne foto ind 


Mvh. Christian M
 

Annonce

Ja jeg tænkte det nok Christian, jeg smider nogle billeder op til jer i morgen 👍

Tusind tak.

Jeg kan godt se det er meget skævt så. 

Måske vil man kunne have held med at tage noget træ der var tilpas højt i den højeste ende, hvor man så saver det skråt på undersiden i hele træets bredde, så det også vil komme til at passe i den anden ende. Håber det giver mening. 


Morten

øhm kan du ikke bare rive taget og spær af, mure muren op og ligge ny rem, strøer og tag? :-)


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

christiannielsen, det tror jeg så jeg hopper pænt og elegant hen over, jeg har ikke tømrer eller murer, jeg forstår mig nogenlunde på fagene med venners hjælp, men jeg skal sgu ikke i gang med at brække alt af for at rette gulvet op i et enkelt værelse, det lyder fuldstændigt sindsygt i mine ører?

Det er også muligt at man kan hæve bjælke konstruktionen med donkrafte og soldater, og opmure det der kommer til at mangle. Meeen det er tricky med et så gammelt hus. Man skal fortsætte i de oprindelige materialer, som måske er lersten og ren kalkmørtel.


Elektronikteknikeren
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis