Lamel skillevæg - må man det?

Hejsa :)

Jeg overvejer at lave en skillevæg i vores hus. Denne skillevæg havde jeg tænkt skulle laves i lameller i eg med en ca. 60-70mm mellem hver lamel. Lamellerne måler ca. 25x50mm og går fra gulv til loft. Væggen skaber altså et rum-i-rummet om man vil, da man kan kigge igennem den.

Jeg mener at have hørt et sted, at man ikke må lave en skillevæg indendørs i massivt træ. Har det noget på sig og gælder det også for en lamelskillevæg, som jeg beskriver herover?

Hvis nogen af jer ved, om det er lovligt eller ulovligt, så vil jeg rigtig gerne høre herom :)


Rigtig god dag!


Mvh

Ruben


 SELVBYGGER!!!

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Umiddelbart må du da gerne lave en sådan skillevæg, for det bliver jo nok ikke med en dør isat?

Rent teknisk mener jeg dimensionen på træet er for lille.

Bliver de sat sammen vandret midt på så styrker det meget. Det du skal være obs på er at der ikke må være over 11 cm imellem ( det lægger du heller ikke op til ) Det er nemlig maks mål imellem balystre på gelænder i forhold til små børns hoveder. 

Vi har for nylig ( nytårsaften) haft en episode her i området hvor en ung pige havde fået hovedet ind i en havelåge og måtte skæres fri. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Orla Nautrup skrev den 30-01-2019 14:50:53

Umiddelbart må du da gerne lave en sådan skillevæg, for det bliver jo nok ikke med en dør isat?

Rent teknisk mener jeg dimensionen på træet er for lille.

 Tak for dit svar Orla

Det er helt korrekt, at der ingen dør kommer i væggen - så er det måske intet problem rent lovmæssigt? Der vil jo altid være en stor flugtvej.

Det er muligt dimensionen er for lille. Den er heller ikke endelig, det var blot lige et umiddelbart skud. Væggen skal ikke bære noget, da lamellerne blot hviler i sig selv i en hul i top og bund. Hvis du tænker ifht at de vil kunne slå sig lidt med tiden, så kommer der en afstivning ca. halv oppe på væggen, hvor lamellerne bliver forbundet af et tværgående rundstål med nogle afstandsstykker imellem hver lamel. Det kan godt ske jeg skal bevæge mig op i noget 60x30mm i stedet...


 SELVBYGGER!!!

ev elmand skrev den 30-01-2019 14:56:45

Bliver de sat sammen vandret midt på så styrker det meget. Det du skal være obs på er at der ikke må være over 11 cm imellem ( det lægger du heller ikke op til ) Det er nemlig maks mål imellem balystre på gelænder i forhold til små børns hoveder. 

Vi har for nylig ( nytårsaften) haft en episode her i området hvor en ung pige havde fået hovedet ind i en havelåge og måtte skæres fri. 

 Tak for input, Erik.

Du var hurtigere end mig. Der kommer netop afstivning ca. midt på væggen - måske 2 x afstivning pr. 1/3 oppe. Det skal jeg lige teste.

Der bliver maks en 60-70mm afstand vil jeg tro.

Puuuh... Det var dog forfærdeligt med den lille pige. Håber hun slap uskadt.


 SELVBYGGER!!!

Med denne midtvejs afstivning mener jeg sagtens det kan gå med 25 x50, skal man bøje 1 tager det jo 4-5 nabo stænger med. 

Jeg går ud fra at de 50 bliver tykkelsen på "væggen" 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
ev elmand skrev den 30-01-2019 15:00:33

Med denne midtvejs afstivning mener jeg sagtens det kan gå med 25 x50, skal man bøje 1 tager det jo 4-5 nabo stænger med. 

Jeg går ud fra at de 50 bliver tykkelsen på "væggen" 

 Jeg tænker mere på om det vil slå sig over tid - aner ikke hvor meget en massiv ege lamel kan slå sig? Men det vil helt sikkert hjælpe med afstivningen midt på, som du også nævner.

De 50mm er "tykkelse" ja.


 SELVBYGGER!!!

Det tæller ikke som en væg, men som rumdeler.


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis