Skifte blandingsbatteri, Vola til Grohe

Jeg skal skifte mit Vola blandingsbatteri ud med mit nyindkøbte Grohe blandingsbatteri, men da jeg afmonterer Vola blandingsbatteriet og sætte Grohe blandingsbatteriet op foran vandudtag fra væggen, så passer det ikke sammen! afstanden imellem hullerne i væggen og hullerne i batteriet passer, men de er ikke kompatible.

Hvordan kommer man over dette problem? Er der adapterer man kan bruge?

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvad er center målene på hhv. Vola og Grohe batteriet ? 


Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"

Hvad mener du med at de ikke er kompatible? Normalt er afstanden mellem rørene 150 mm. Stikker der ikke en ende med gevind ud af væggen? Det er normalt ½" udvendig rørgevind.


fase

Centermål er 15 cm.

Og det der passer til Vola ser ud som på billedet og på Grohe er det det en løsning der skal skrues på med gevind. Er det noget jeg kan skrue ud af væggen?

Du skal skrue messingstykket med den indvendige mangenot ud af væggen, så møder du et stykke gevind, som muligvis skal forlænges, så det bliver så langt, at du kan montere dit nye blandingsbatteri.


fase
Annonce

Tak. 

Og ja, det skal helt sikkert forlænges. 

Hvor kan jeg få et sådant stykke?

Og skal det tætnes med fehår og smørrelse?

Vil gerne have det klar inden jeg begynder på messing stykket

Forlængerstykket kan du købe i et byggemarked. Det skal pakkes med pakgarn og -salve. Du bliver nok nødt til at skrue messingstykket ud for at finde længden forlængeren. Du kan muligvis få forlængeren i forkromet messing. Det allerbedste vil være at købe to kugleventiler i den rette længde.


fase

Messing fittingen, er det ikke en “forkrøbbet”, som man bruger når røret sidder lidt upræsist i væggen ?. Lidt svært at se på billedet.


"Hvis du laver arbejdet ordentligt første gang, behøver du ikke lave det om"

Det kan du godt have ret i, så hvis jeg bare skruer af og sætter på, så passer det ikke længere med de 150mm

Hvis centerafstanden er, som du beskriver det, 150 mm., behøver du ikke en forkrøbbet udgave. Du skal bare bruge forlængerstykker, som gør at du kommer udenfor fliserne. Så kan du skrue dit ny blandingsbatteri direkte på.

Jeg glemte at skrive, hvis du bruger messing forlængere, skal du lige rive det gevind, der skal ind i væggen, op med en nedstrygerklinge eller lignende, så gevindet bliver ru, ellers kan du komme ud for at pakgarnet glider og samlingen bliver utæt.


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis