Betongulv uden isolering i udhus.

Jeg har et muret udhus på ca. 18m2 i forlængelse af huset. Gulvet er halvt støbt beton, og halvt herregårdsfliser.

Nu kunne jeg godt tænke mig, at få støbt nyt betongulv belagt med klinker, isoleret vægge og loft, samt sat en yderdør i mellem huset og udhuset, som direkte adgang, så jeg får en form for bryggers.

Kan jeg støbe direkte oven på herregårdsfliser/beton? Og hvilke tanker er der omkring, at der ikke er isolering under.
Er der nogen ide i, at tage de 10m2 herregårdsfliser op og i stedet ligger 50 mm ”polystyren” under det ny beton?

Fugtspærre, rionet og 8-10 cm betonlag ligger i planerne samt måske en varmepumpe.


Palle
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Efter min mening skal det hele hugges op og der graves ud til 30 cm flamingo. Det tager ikke længe at hugge 9-10 m2 gulv op. Jeg har lige gjort det i køkken til gulvvarme så det blev 45 cm flamingo.

Hvis du påtænker at der skal varme i rummet skal det isoleres ordentlig.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Nu når du vil bruge det som "bryggers" - så lav det ordentligt fra starten - du bliver med sikkerhed langt mere tilfreds med slutresultatet - hvis det er gds så er det ikke mange håndører det koster ekstra for at få et godt anvendeligt rum.

Fjern betonen og fliser og grav ud, læg 260mm grå polystyren eller 300 mm (2 x 150) hvid polystyren i gulvet. Læg en radonspærre hvis du selv synes, kantisolering 20-25mm, rionet på a-llister  og eventuelt ofre de penge ved at smide nogle gulvvarmeslanger ned. 

Du skal nok bruge omkring 1,8 - 2 m3 beton - find/lej en boggietrailer så tror jeg du kun skal hente beton 3-4 gange hvis du bor tæt på et værk. Og få det blandet som det samme man bruge til at støbe badværelsesgulve. Det er nemt at arbejde med.

Tak for de gode råd. Det er også sådan jeg helst vil lave det. Men jeg tror det bliver for stort et arbejde selv om man bør gøre det rigtigt når man er i gang

Jeg har måske udtrykt mig forkert. Det skal nok forståes som et frostfrit udhus.
Jeg har læst lidt rundt omkring om garage gulve og værksteds gulve uden isolering. Og det er nok noget i den retning jeg tænker. Der nævnes bla. at varmen fra jorden kan holde rummet frostfrit hvis ellers vægge og loft er ordentlig isoleret.
Har i nogle erfaringer her?


Palle

Det er ikke så stort et arbejde, for et forholdsvis lille rum. Der skal naturligvis tilrettelægges nogle ferie dage og / eller nogle kammerater der hjælper.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Hov! Hvis du vil lave bryggers skal du da have lavet afløb. Du vil fortryde 27 gange, hvis du ikke får det gulv lavet ordentligt!!

Det pjat med jordvarme skulle holde rummet frostfrit er noget forvirret sludder, når man er oven for jordoverfladen.


 

Uldal: Hvorfor er det "noget forvirret sludder" med varme fra jorden, hvis blot rummet skal holdes frostfrit?


Søren O

Hvis du bare vil have et rum der er frostfrit, så er det fint med et uisoleret gulv, en kantisolering rundt ved soklen vil være en god ide.

Jeg har et skur uden isolering i gulvet, midt i er der en kartoffelkælder, bare med et trælåg, det giver også lidt ekstra varme.

Jeg bruger kælderen til at opbevare div maling og træbeskyttelse, den har altid været frostfri, har haft den i de omkring 30 år jeg har haft den.


Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også