Genvex ventilation med varmegevindning - for lav indblæsning temperatur

Hej

Jeg har lige fået monteret en ventilation med varmegevindning system i uudnyttet tageetagen af ven af ven.

Anlægget er Genvex ECO 180 og alle røre er fuldstadig velisoleret med 50mm isoleringsstrømpe, og systemet ser ud meget godt og uden bemærkninger. Huset er også velisoleret.


Men jeg har oplevet at den indblæsning lufttemperatur er for lav - fx:

Ude - 0°

I huset - 22°

Udvinding - op til 19°

Indblæsning - op til 18° men mest omkring 14-17°


Jeg faktisk forventede at der vil være kun 1-2° tab og indblæsninglufttemperaturen vil være omkring 20-21° da anlægget har "temperaturgenvindingsgrad på op til 96%".


Har nogen den samme anlæg og kunne det være pga af forkert indstilling?


Mvh

29 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg tror du skal have isoleret rørene noget mere. Jeg vil ihvertfald ikke kalde 50mm for velisoleret. Er systemet i øvrigt blevet indreguleret? 


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Systemet er ikke blevet indreguleret endnu. Men kan det påvirke den ekstraktion temperatur?

Men de 100mm isoleringsstrømpe er meget dyre. Jeg har fået nogle tilbud og de har beregnet 50mm isolering på rørene eller at sætte rørene i den eksisterende isolering i loftet.

Nu kan man jo også isolere med andet end rørstrømper. Havde jeg ventilationssystem på loftet ville jeg isolere dem med 200mm


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Som Kermit_369 også anfører er 50 mm alt for lidt. Genvex anbefaler, i deres installationsvejledning, minimum 100 mm.

 

For samme beløb kan det højst sandsynlig bedre betale sig af bruge alt. B i Genvex anvisning. Rørisolering og lamelmåtter er langt dyrere end alm. isolerings formstykker.

For samme beløb får man både isoleret rørene og sit loft!

Tror I at man kan efterisolere denne her isoleringsstrømpe med en ekstra 50mm lag ?

https://www.billigventilation.dk/shop/bv-isoleringsstroempe-oe100-50-mm-12518p.html


Skal det være med denne slags isolering?

https://www.billigventilation.dk/shop/rockwool-lamelmaatte-m-1101p.html


Systemet (lyddæmperne er nu også isoleret med 50mm):

Måske kan jeg sæt den slags isolering over de isoleringsstrømpe?

Jeg har samme anlæg. 

Mine rør ligger i loftisoleringen som er 400-500 mm og rørene ligger således at der er 100-200 mm over rørene.


Hvad med bare at blæse papiruld ind over det hele, eller ligger isoleringsbatt omkring rørene.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Hvor kan man købe 100mm lamelmåtte (armeret alufolie) isolering?

Det er jeg ikke sikker på du kan. Men du kan bruge 2 x 50 mm.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 19 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis