Genvex ventilation med varmegevindning - for lav indblæsning temperatur

Hej

Jeg har lige fået monteret en ventilation med varmegevindning system i uudnyttet tageetagen af ven af ven.

Anlægget er Genvex ECO 180 og alle røre er fuldstadig velisoleret med 50mm isoleringsstrømpe, og systemet ser ud meget godt og uden bemærkninger. Huset er også velisoleret.


Men jeg har oplevet at den indblæsning lufttemperatur er for lav - fx:

Ude - 0°

I huset - 22°

Udvinding - op til 19°

Indblæsning - op til 18° men mest omkring 14-17°


Jeg faktisk forventede at der vil være kun 1-2° tab og indblæsninglufttemperaturen vil være omkring 20-21° da anlægget har "temperaturgenvindingsgrad på op til 96%".


Har nogen den samme anlæg og kunne det være pga af forkert indstilling?


Mvh

Hej Jeg har lige fået monteret en ventilation med... Vis hele indlægget
29 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Super at du vender tilbage. Kan du ikke omformulerer, jeg forstår ingen af fejlene. 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Problemet var at en ventil var ikke tilsluttet korrekt og så systemet sugede falsk kold luft fra loftet.

Så har den Genvex installatør nu tjekkede alle 3 udsugningsventiler og bypass'en, og har ikke fundet andre problemer end det. Så vi har besluttet at tabet på 4 grader er bare normalt for denne slags anlæg i vinteren. Jeg har tog nogle billeder og på de sidste af dem er tabet kun 2,5-3 grader fordi det er lige efter en bad, så det er varmere i badeværelset.

Systemet er ikke endnu indreguleret, så jeg håber at vinder lidt mere effektivitet når det er gjort.

Alligevel, jeg vil forsøge at efterisolere anlægget med 100mm a-batts og tilføj en varmeflade til systemet i efteråret. Jeg har 24 solpaneler på taget med el-overskud så måske en elvarmeflade er økonomisk fint nok, men jeg tinker at en vandvarmeflade vil være bedre for komforten som det vil blive så varme som gasfyret beslutte at varme vandet til og kraver ikke at betjene det ON/OFF fra betjeningspanelet. Gasfyret er relativt nyt og effektivt. Desværre en modulerende elvarmeflade er ikke muligt med ECO 180, som jeg fundet efter en snak med Genvex.


Og de bedste resultaterne, lige efter bad:

Jeg har lidt samme problem ... eller det vil sige jeg ved ikke om det er et problem.
Føler ikke det hverken trækker eller er køligt.

Satte et termometer op i en indblæsningskanal.

17,6 grader siger den.

Mit anlæg suger ud i køkken, badevær. 1.sal og i et kælderrum.
Mit genvex er nyt og står i skunken.

I kælderrum er der muligvis kun 20 grader.
men ellers er der 21 grader i de 2 andre rum.

Dog kan badevær. om aftenen måske være lavere, da vi lukker for varme 1. sal.
Men ikke meget da der er konstant kørende gulvvarme.

jeg synes bare ikke 17,6 grader er meget når udetemp. er 5 grader.
Hvad så når det bliver minus 5.

jeg har masser af islering om mine rør, dog undtagen det 4 meter lange indsugningsrør, som er sådan en stor fleksibel isoleret slange med alufolie.
Fik at vide af montør det ikke var nødvendigt.

Kan jeg hente noget ved at lægge den lange indsugningsslange op af den isolerede skunkvæg og bygge isoleringsbatts op og over den?

Overvejer en eftervarmeflade på EL.
Men den bruger jo også noget strøm.
men hvor meget mon?

Katmus
katmus skrev den 23-12-2019 00:02:25

Kan jeg hente noget ved at lægge den lange indsugningsslange op af den isolerede skunkvæg og bygge isoleringsbatts op og over den?

Nej, din montør har ret. Det er kold frisk luft der strømmer i slangen. Det vil ikke bliver varmere af at blive isoleret og ej heller koldere. Den smule isolering der er på slangen nu er blot til for at forhindre kondensering.


Overvejer en eftervarmeflade på EL.
Men den bruger jo også noget strøm.
men hvor meget mon?

Denne kan bruge fra 300-1800 watt i trin på 300 watt. 



Men hvis du ikke føler at det trækker eller er køligt, hvad er så årsagen til at du vil eftervarme? For at få bedre tal?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Ja det kan man godt sige..bedre tal. Jeg tænker bare at det kan godt være det ikke føles koldt nu.
Men hvad når det er minus 5 eller mere.
Men jeg kan selvfølgelig vente og afprøve det først.

Katmus
til gengæld vil jeg give mine rør et ekstra lag isolering, som pt. er alt fra 50 til 200 mm.
Jeg har nogle lodrette rør som er isoleret med 70mm.
Meget svært at få mere på dem.

Men ville ønske man kunne måle effektiviteten af ens isolering.
Flere steder er det rigtig svært at få lagt isolering ordentligt.

Hvis nogen skal have installeret et anlæg, så sørg for at din montør tænker isolering ind.
Min montør har desværre ikke tænkt på at rør efterfølgende skal isoleres.

Katmus
Jeg blæste papiruld ind efterfølgende så mine rør er tæt pakket med isolering.

I stedet for at gå og spekulere og blot aflæse tal på skærmen, så lav et regneark der beregner genvindingsgraden ud fra de tal du aflæser og indtaster. På den måde har du meget bedre mulighed for at forholde dig til virkningsgraden og hvor "galt" det egentligt/eventuelt er.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Ja ok..  men mine rør ligger oven på 250 mm papiruld.
da de ligger på tværs af spær.
Ville ønske jeg kunne blæse papiruld over, men så kommer det over spær og bliver vist for løst.

Katmus
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis