Genvex ventilation med varmegevindning - for lav indblæsning temperatur

Hej

Jeg har lige fået monteret en ventilation med varmegevindning system i uudnyttet tageetagen af ven af ven.

Anlægget er Genvex ECO 180 og alle røre er fuldstadig velisoleret med 50mm isoleringsstrømpe, og systemet ser ud meget godt og uden bemærkninger. Huset er også velisoleret.


Men jeg har oplevet at den indblæsning lufttemperatur er for lav - fx:

Ude - 0°

I huset - 22°

Udvinding - op til 19°

Indblæsning - op til 18° men mest omkring 14-17°


Jeg faktisk forventede at der vil være kun 1-2° tab og indblæsninglufttemperaturen vil være omkring 20-21° da anlægget har "temperaturgenvindingsgrad på op til 96%".


Har nogen den samme anlæg og kunne det være pga af forkert indstilling?


Mvh

Hej Jeg har lige fået monteret en ventilation med... Vis hele indlægget
29 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Har nu aftalt en isolatør at sætte 100mm på rørene - krydsede fingre at systemet vil endelig blive brugelig.

Så er de isoleringsstrømprene fjernet og en rigtig 100mm isolering er monteret på rørene af erfaret isolatør. Der er kun op til 2 meter i alt hvor kun 50mm isolering var muligt.

Men alt i alt isoleringen er meget meget bedre end før.

Dog, desværre, resultaterne følge ikke.

Jeg har fuldt åbent 3 udsugning og 3 indblæsning ventiler.
Som I kan se, varmetabet er stadig den samme - cirka 5°.

Jeg har skiftet filterne på anlægget - G4 til udsugning og F7 til frisluft.
Jeg har vasket op varmeveksleren som anbefalt.
Jeg har monteret en helt nyt betjeningspanel Optima 250.

Nu jeg er ude af idéer.

Har I noget?


Hvad trin kører den på?

Er lyddæmperne ikke isoleret? og er det alle rør som er isoleret nu med 100 mm?

min erfaring med det indbyggede rumtermometer er at det ikke måler det samme som mine andre termometre.

Hvor mange m2 udskifter den luft i pt? du siger det ikke er indreguleret, så det kan være at der er for stor udskiftning. Det vil give et ringere resultat i genvindingen.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Den kører på trin 2 eller 3. Har prøvede begge to med næsten den samme resultat.

Lyddæmperne selv er isoleret med 50mm (https://www.billigventilation.dk/sh...829p.html) og nogle af dem har også noget mere isolering på. Alle af dem lyddæmperne er kun op til 10% af den hele systemet længde.

Alle rør er nu isoleret med 100 mm undtaget 1-2 meter, hvor det var ingen plads nok, så der er 1-2 meter rør med 50 mm og derefter almindelig isoleringsbatts på.

Huset er 130 m2, 1 køkken, 1 badeværelse, ingen bryggers, og systemet er beregnet til 140 m3/h. Anlægget er anbefalt til op til 165 m³/h.

Jeg har prøvede at fuldt åbent 1 indblæsning og 1 udsugning ventil i stuen og den åben køkken, så de er i den samme rum og så fuld balanceret. Ingen forbedrelse. På trin 1 giver det lidt højere indblæsning temperatur end på trin 4.

Har dobbelt tjekkede anlægget laget - ser ud ok.

Har også skiftede friskluftsfilteret til G4 - ingen forbedrelse.

Jeg kan ikke forstår hvorfor anlægget taber næsten 10% i maskinen - udsugning 20.0° og indblæsning 19.1°, så 1.9° er væk i maskinen selv. Men du har kun 0.3° tabt i maskinen.

Annonce

har du forøvrigt isoleret dit anlæg yderligere? det har jeg...

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Dette svar har jeg fået fra den fyr som solgte mig anlægget:


Har snakket med Genvex 

Og deres vurdering er at hvis du på nuværende tidspunkt ligger med en indblæsning på de 17.5 så er det bare super.

Deres vurdering af de tal du viste mig fra det andet display vil ikke kunne lade sig gøre uden der en varmeflade monteret.

96 % varmegenvinding er kun et tal som opnås i laboratorie test.

Deres helt klare mening var også. At du skal have lavet en ordentlig indregulering af dit anlæg.

For at opnå maximal udnyttelse af det. 


Så han siger at Genvex siger at du har en varmeflade monteret

Har du det?

Kan du også måske poste nogle billeder af anlægget og hvordan er det isoleret?

Jeg har ingen varmeflade monteret.

Der kommer ikke nogen billeder, men jeg kan fortælle at jeg blot har lagt batts omkring aggregatet. 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jeg har lige haft en autoriseret Genvex installatør til at gennemgå systemet.

Har fundet at flexrørene er ikke fastsæt korrekt til ventilerne og der er hul mellem hvor kold luft fra loftet gå i.

Han vil løse den problem i et par dage og jeg vil skrive igen hvis der er forbedring.

Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis