Stands ulykken i badeværelset

Hej alle,

Jeg har lige købt hus for første gang, og er allerede godt igang med diverse gør-det-selv projekter. Jeg har haft meget glæde af dette forum, der er jo næsten ikke noget der ikke allerede er besvaret! Jeg er dog kommet til kort i badeværelset...

Huset er fra 73, og badeværelset er oprindeligt. Ca. 4 m2 med badekar og fliser 2/3 op ad væggen. Problemet er at fugerne, særligt omkring badekarret, er revnet visse steder og har ellers generelt sluppet kanterne (se billeder). Vores plan er at totalrenovere badeværelset, men der er desværre ikke økonomi til det før om en 5 år.

Derfor skal vi have 'standset ulykken' ASAP. Umiddelbart er der ingen tegn til fugtskader endnu. Jeg tænker derfor i en billig løsning der både kan sikre mod fugtskader de næste 5 år, men også peppe det lidt op. Derfor har jeg tænkt at spartle revnerne i fugerne og huller fra skruer i væggen med vådrumsspartel, for derefter at male over med en god gang vådrumsmaling. Til sidst vil jeg lægge en ny skrå silikonefuge mellem badekar og væg.

Så mit spørgsmål til jer er egentlig om dette er en holdbar løsning, eller om det er helt hen i vejret? Forslag til alternativer er meget velkomne. Det skal dog være en 'billig' løsning der ikke er alt for tidskrævende eller alt for teknisk. Budget ca. 5K (dette inklusiv ny ventilator i stedet for den passive ventilation der er pt.).

På forhånd tak :)

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg ville ikke male men blot reparere med hvid silicone, det er små næsten ubetydelige fejl. Jamen fliser er ikke pæne kunne argumentet så være. Nej men det er svært at male fliser ordentlig.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg kan nu godt forstå at du gerne vil have et andet look.

Reparer revner med fugemasse eller flisemørtel afhængig af den eksisterende fuge.

Bauhaus har vist noget beklædning/folie du bare kan klistre op på væggene, såfremt du gerne vil have et andet look. Jeg tror det er udviklet til køkkener til væggen bag bordpladen, men du kan jo vælge det som en løsning til at friske vægge op med. Fliserne skal renses ned forinden, i egnet rensemiddel til bad.


Elektronikteknikeren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

De var sørme her:

https://www.bauhaus.dk/varemaerker/fibo-trespo/fliseplader.html

Og de har MK godkendelse til brug i vådrum.


Elektronikteknikeren

Tak for de gode og hurtige svar!

Gregersen: Super ide med folie! Er det dette du mener?: https://www.bauhaus.dk/farve-bolig/boligindretning/klaebefolie/d-c-fix-klaebefolie-hvid-uni-mat-200x45-cm.html#full-description

Er det ok til vådrum? Og vil man kunne se flisekonturen bagved (eller kan man evt. spartle ud inden?)?

Ift. fugerne, så ved jeg ikke hvad de består af, men de er ret hårde, så tænker måske det er mørtelfuger. Er det korrekt de bare kan lappes, og det ikke er nødvendigt at kradse dem helt ud? Vil det give mening også at tætne med flisemørtel der hvor vandrørene kommer ud af væggen?


Den folie du har fundet er  med vandbaseret lim, jeg ved ikke om det går i opløsning hvis det får lidt vanddamp. Men du kan da prøve det af. PVC i sig selv er helt fint til vådrum, så det er limen det kommer an på.

Rundt om rør skal du bruge en siliconefuge. I mørtelfugerne  bruger du flisemørtel, du kradser det løse væk og fuger sammen med det eksisterende. Det skal nok holde 5år.


Elektronikteknikeren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også