Terrænregulering

Min nabo har foretaget en afgravning, hvor eksisterende terrænet er ændret med 99 cm (grundniveau er nu levere end oprindelige niveau) og vi er kommet i tvivl om hvordan skråningen (støttemur) skal placeres. Jeg fandt ”Vejledning ved Terrænspring” på hegnsyn.dk og mener at det er tegning på side 3 (den nederste del som hedder Afgravning) i Vejledningen der er korrekt (skal bruges som vejledende).

OBS på det er ikke sket ændring i terrænniveau på vores matrikel og det ønsker vi ikke.

Skal naboen holde skrånings areal helt på ejet grund eller kan han tilpligte mig til at afstå en del af min ejendom til skrånings areal?  

Hvordan ville det hænge sammen med Grundlov §73? … Ejendomsretten er ukrænkelig. Ingen kan tilpligtes at afstå sin ejendom, uden hvor almenvellet kræver det. Det kan kun ske ifølge lov og mod fuldstændig erstatning.

Det er en Lokalplan der er gældende på området og den siger "Der må ikke foretages terrænregulering på mere end +/- 1,0 meter, i forhold til eksisterende terræn, og ikke nærmere skel end 1,0 meter."

Det er også givet en Byggetilladelse, hvor det oplyses ” at der ved eventuelle tærrenreguleringer træffes enhver foranstaltning, der er nødvendig for at sikre omkring liggende grunde… if byggelovens §12. Eventuelle skråninger mod nabogrund eller vej skal holdes mindst 1 meter fra skel.”

Jeg mener derfor at min nabo skal holde skrånings areal helt på egen grund.

Har jeg ret eller?

På forhånd tak for hjælpen.

22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis din nabo alene har ændret terræn til det lavere, skal han sørge for at din jord ikke skrider ud. Hvordan han vil gøre det, er hans opgave, og en evt. skrænt skal placeres på hans grund.


fase

Efter hvad du skriver, står i lokalplanen, med den uregulerede meter. Så er det hvad der svarer til de 0;5 meter du på skitsen har fra skellet og ud hvor reguleringer begynder.


Har du evt checket lokalplanen for skitser? De har ofte skitser med mål der forklarer hvad der menes.


Er du i tvivl om hvad der skal tolkes i jeres område kan du nok med fordel snakke med teknisk forvaltning om deres fortolkning og hvis der overskrides, og du ikke kan blive enige med naboen.... så kan de vel kaldes ud og evt give et påbud omkring problemet.

En så kraftig afgravning skal tages alvorligt, hvis ikke du vil risikere skellet incl hæk osv skrider ned.....


MVH Njord

Hej Njord

Tak for din kommentar. Det er desværre alt forsent med hensyn til hæk og osv. ...naboen har allerede taget en del af min matrikel og placeret et støttemur. Jeg har således ingen muligheder at opsætte hegn efter regler i Hegnslov, heller ej benytte min ejendom.

Jeg må også tilføje at det er tale om en meget lille matrikel på 287 m2 i alt og med et hus lige i midten ;0)

En landinspektør har været til skelforretning og det er nu bekræftet og dokumenteret at det er ikke sket ændring i terrænniveau på vores matrikel (altså niveau er som den var oprindelig helt tilbage i 1927, hvor huset blev opført), men landinspektøren siger at....” Det vil være normal praksis, at hver ejendom afgiver lige meget jord til støttemuren.”

Det er helt grotesk det der... har i dag sendt en forespørgsel til hegnsyn.dk og til Landinspektørnevnet.... Kan det virkeligt passe at en landinspektør lave sine egne regler???

Hilsen Olena

Landinspektøren laver vel ikke sine egne regler ved at sige: .” Det vil være normal praksis, at hver ejendom afgiver lige meget jord til støttemuren.”. Han giver vel bare udtryk for, hvad der er normal praksis i dagens Danmark.


fase

Det håber jeg ikke du mener det alvorligt...

I mit hjemland er der krig (Ukraine) og den begyndte nemlig med uenighed om ...mm..."hvor skel ligger" kan vi kalde det.

Hvis naboen få ret til at tage en del af min meget lille i forvejen matrikel, kan andre ved også begynde at terrænregulere ”efter landinspektørens regler”. Jeg er godt nok en udlænding men det findes også mange andre svage danske borgere, så som enlige og pensionister, der muligvis ikke har overskud til at forsvare sig imod en ”sød nabo” og vil landet i så fald fortsat være en demokratisk land og med Grundlov som den første og vigtigste lov i Danmark?

Først tager man lidt her og der... og det er ved meget normalt at folk i Danmark gør ting ud fra princippet "bare fordi jeg kan"... så har man ligge pludseligt en borgerkrig

Hilsen Olena

Annonce

Nej, naturligvis har din nabo ikke ret til at tage 10 cm. af din grund til at placere en støttemur på. Du har naturligvis ret til at forlange, at naboen placerer sin støttemur på sin egen grund. Det, jeg giver udtryk for, er landinspektørens udtalelse om, hvad der normal praksis og intet andet. 


fase

Vi har været igennem næsten det samme, naboen gravede osse helt ind til "der hvor de mente skellet skulle være" (faktisk gravede de også jernskelrøret i den ene ende væk), så der stod en 1 meter høj lodret jordvæg hele 0,60 meter inde på vores grund.

Vi måtte have landinspektørmåler på, så skellet kunne genetableres, samt hegnssyn der ved kendelse afgjorde, at naboen skulle rejse en støttemur 0,5 m inde på deres egen grund, der kunne holde på jord og fælleshæk. Nabo blev naturligvis osse tilpligtet til at efterfylde den manglende og bort gravet jord igen. 

Ps. Idag er fælleshækken 2 meter på vores side, og 3 meter (incl. støttemur) på naboens side.     

Pps. Der skal normalt afgives ligemeget jord (areal) til en fælleshæk.

Hej Frank

Tak for din indlæg! Det er en meget lignede situation jeg sidder i. Det er dog ikke muligt længære at tage præcise mål (for jeg har meget høfligt "afleveret" de plantesten, som støttemuren var lavet af, tilbage til den retmæssig ejer) men mellem 60-70 cm fra skel har nabo ment han kan bare tage.

Og til forskel, mener min nabo også, at jeg skal plante hæk (og ikke et fast hegn som jeg allerede har etableret på de tre øvrige sider af matrikel) på det resterende areal, som er tilbage efter hans " kreative terrænændring".

Her er så et lille regnestykke... der er 3.6 meter mellem mit hus og skel, ifølge matrikel kort....minus ca. 60-70 cm (blå luft=naboen har gravet af og vi siger bare 65) minus 30 cm igen (men kan jo ikke bare plante liiige i beton klodse, planter skal kunne overleve og vokse) minus ...hvad er det nu jeres hæk fylder?...aha... 2 meter på jeres side. Her er så RESULTAT: 360-65-30-200= hele 65 cm tilbage. 

WOW! Så ...hvis jeg trækker maven ind og prøver at gå eller løbe lidt "sidelænsatgigt", kan jeg bruge den til huset tilhørende "have", som en motion sti ...altså løbe eller gå ture rund omkring huset. Det er ved derfor folk foretrækker at købe et hus frem for en lejlighed ;0)

Hilsen Olena






..bredden på hækken på vores side fylder nu kun omkring 20-25 cm for lige at præcisere det, til gengæld er den ca. 65 meter lang, og som sagt kun 2 meter i højden på min side, men 3 meter på den anden side grundet støttemuren, med andre ord tror jeg det er et helvede at klippe hækken på nabosiden - men det har de jo selv valgt i sin tid.   

Ps. Kun hegnssynet kan afgøre om der skal være plankehegn eller levende hæk mellem grundejere.  


Har du en lokalplan for jeres område?

KAn du evt sætte et link til denne, da der her kan være direkte beskrevet hvordan der evt reguleres og også hvilken hæk/hegn der skal være....

Hvis naboen ikke følger reglerne kan han naturligvis tvinges til dette.... Om det er ved hegns syn, teknisk forvaltning eller andet ved jeg ikke konkret. 

Er det et nyt hus naboen har bygget?


MVH Njord
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis