Jordforbindelse - Nulling

For nyligt fået udskiftet en stykke jern-vandrør som lækkede til et nyere af pex (alu-kerne). Finder herefter ud af at jordforbindelsen til mit el er en nulling! Denne er placeret lige ovenfor det nye rør. Se venligst billedet. 

Nogen EL/VVS folk der ved om jordforbindelsen er røget?

For nyligt fået udskiftet en stykke jern-vandrør... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
bjarnefroslev skrev den 28-08-2019 13:43:28

Hvad vil det sige at lave en nulling i tavlen ???

 Nulling er en anden form for ekstrabeskyttelse end en jordledning. At lave nulling i tavlen består i at slutte din gulgrønne jordledning til nulledningen, hvor den kommer ind i tavlen. Altså lige efter målerens klemmer. Nulling er ikke tilladt uden tilladelse fra forsyningsselskabet, og bruges kun i installationer forsynet fra egen transformer.


fase

Har du ikke et billede af gruppetavlen uden kapsling. Hvis installationen er gammel, kan det være, at der ikke er en jordledning. Nullingen er forhåbentlig ikke foretaget efter HPFI relæet, for så virker relæet ikke. 


fase

aner ikke om der er nulning eller hvor den er foretaget :) spekulerede bare på hvordan de havde klarer den sag når der nu ikke er jordspyd


det er sådan  noget gammelt lort. derfor jeg vil have det skiftet. Hvad der mangler billedet er den hovedafbryder som faserne kommer til fra mastesikringerne - fra denne hovedsikring går faserne til måleren og derfra videre


bjarne

den rotterede er min - det er derfor jeg vil have den skiftet. OG den er afdækket - havde bare fjernet afdækningen for at se hvad der var inde bagved :) Tak for hjælpen



bjarne
Det gamle lort ser nu "pænt" nok ud med afskærmningen på, men det er utidssvarende og jeg skal derfor have installeret et nyt. Inden jeg skal prøve at snakke med en svensk elektriker herude hvor de snakker lidt"uforståeligt" svensk vil jeg godt selv have lidt tjek på tingene. Jeg har ikke helt forstået det med hvor nulling skal foretages før/efter phfi, så Jeg vedhæfter et eldiagram, hvor jeg har vist sådan som jeg har forstået det ?????? gider du se på det

bjarne
ps. arbejder du nogensinde i sverige ?

bjarne
Jeg arbejder ikke i Sverige. Jeg kender heller ikke de svenske regler på lige det område med nulling. I Danmark er nulling ikke tilladt uden særlig tilladelse fra forsyningen (tilladelse gives normalt kun til brugere med egen transformerstation). Det er heller ikke normalt at have både nulling og HPFI relæ. Enten vælger man det ene eller det andet. Hvordan de svenske regler er, er jeg ikke så sikker på, at jeg vil træffe en afgørelse. Din tegning viser jordledningen tilsluttet før HPFI relæet. Hvis installationen udføres med både nulling og HPFI relæ, skal jordledningen tilsluttes før HPFI relæet, ellers bliver HPFI relæet sat ud af funktion og virker dermed ikke. Ret beset ville anbefale kun HPFI relæet, med mindre den svenske elektriker har andre grunde til begge dele.

fase
det vil sige - i det mindste ud fra danske regler - at en jordledning er overflødig hvis man har et hpfi relæ

bjarne
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis