Jordforbindelse - Nulling

For nyligt fået udskiftet en stykke jern-vandrør som lækkede til et nyere af pex (alu-kerne). Finder herefter ud af at jordforbindelsen til mit el er en nulling! Denne er placeret lige ovenfor det nye rør. Se venligst billedet. 

Nogen EL/VVS folk der ved om jordforbindelsen er røget?

21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Nulling og eventuel jordforbindelse via gamle stålrør er 2 vidt forskellige ting...

Hvordan ved du at der i din installation er nulling?

Familiefaren skrev den 27-01-2019 19:27:14

Det stod i elrapporten da jeg overtog huset. 

Betyder det at det rørskifte er uden betydning hvis det er en nulling? 

 Ja. Nulling er udført i el-tavlen og har intet med udligning til/af rør at gøre. 

Jamen så er alt som det skal være! 

Tak for svar. 

Jeg vil råde dig til at have HPFI samtidig med din nulling. Det er ikke en særlig god beskyttelses form i private husstande. 

Nulling bevirker at der springer en sikring i tavlen hvis der kommer overgang på et apparat. 

For at en sikring på 10 / 13 A skal springe under 1 sekund skal der gå op imod 100 A igennem det fejlbehæftede. Det kan der også nemt gøre og så er det for så vidt i orden, hvis ALLE apparater er forbundne til jord / nul

Men din krop tåler kun 40-50 mA altså 0,005 A så det er 1/20000 del af det som nulling slår fra ved. 

Hpfi slår fra ved 30 mA altså under det som kroppen normalt tåler ( der kan være enkelte med dårlig hjerte der tåler mindre)

Så hvis fejlstrømmen skal igennem dig så har nulling INGEN virkning. Det kan f,eks, ske ved fejl på en emhætte der Ikke er jordforbundet / nulforbundet. Så kommer "familiefaren" til at røre ved emhætte med fejl samtidig med at han rører ved det nul forbundne komfur. 

Undskyld sarkasmen men så er børnene faderløse, hvilket jeg sandelig ikke håber sker.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

En anden ting, som ikke har med emnet at gøre, er at der på din installation sidder en anboringstee, som er det "t-stykke" lige over den røde hane på dit nye rør

Denne form for fitting er ikke godkendt, og du burde få den skiftet. 

Det var oplagt at det blev skiftet sammen med det nye rørstykke, men måske vvseren ikke nævnte noget om dette?

Få i øvrigt lavet et rigtigt jordspyd, det er ikke så krævende, når din øvrige installation er nullet. Det er bare en lille omkobling i tavlen og en enkelt jordledning der skal trækkes ud til et jordspyd. Så overvej at få en pris på dette.


Elektronikteknikeren

Få i øvrigt lavet et rigtigt jordspyd, det er ikke så krævende, når din øvrige installation er nullet. Det er bare en lille omkobling i tavlen og en enkelt jordledning der skal trækkes ud til et jordspyd. Så overvej at få en pris på dette.

Det er ikke tilladt at have både nulling og jordspyd. Jeg ville vælge HPFI relæ og jordspyd. Du er sikker på at der er lavet nulling. Det har været forbudt i mange år uden særlig tilladelse, fordi det kræver et nulsikkert net.


fase
S. Fabrin skrev den 27-01-2019 22:59:03

Få i øvrigt lavet et rigtigt jordspyd, det er ikke så krævende, når din øvrige installation er nullet. Det er bare en lille omkobling i tavlen og en enkelt jordledning der skal trækkes ud til et jordspyd. Så overvej at få en pris på dette.

Det er ikke tilladt at have både nulling og jordspyd. Jeg ville vælge HPFI relæ og jordspyd. Du er sikker på at der er lavet nulling. Det har været forbudt i mange år uden særlig tilladelse, fordi det kræver et nulsikkert net.

 Der skal selvfølgelig kobles om så der ikke er nulling længere.


Elektronikteknikeren

Jeg kender kun nulling fra industrien, og der skal søges særlig tilladelse hos el leverandøren. Dem får man stort set ikke mere da det giver dem nogle forpligtigelser som Fabrin nævner.



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hvad vil det sige at lave en nulling i tavlen ???


bjarne
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis