jordslåetlugt under gulv

Hej...

Vi har lidt problemer med at der godt kan lugte jordslået, indelukket nogle steder ved vores gulv... Det er lidt forskellige steder vi oplever det... jeg prøve så at lave et hul i gulvet for noget tid siden og prøvet at lugte under gulvet, men syntes ikke jeg kunne lugte noget galt.
men nu vi lige skiftet nogle lister ved gulvet, tæt på det sted jeg har bordet, og nu kom lugten igen. 

så har lige prøvet at måle temperatur og  fugt under gulvet, og der er 9 grader og en fugtighed på 68

i huset har vi en fugtighed på omkring 35 %
huset er fra 74 vi overtog det for 2 år siden, og har installeret Genvex opvarmningen er primært varmepumpe

kunne godt frygte svamp, men har ikke meget løst til at pile gulvet op da det er ege stavparket. 

Der er ikke kælder under huset. 

Håber det giver mening. 






5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvad er der af ventilation under gulvet? Er der beton eller jord under?

Sokkelriste?


Elektronikteknikeren

Gulvet er bygget op sådan
8 cm Betonklaplag
0.05 mm polyethylenplatfolie
50*70mm Gulvstøer
100 mm mineraldesuld
19 mm Spånplade
16 mm parket gulv

Der er udluftning i muren men ikke sokkel.
 
 

 

Hvis der lugter jordslået er der et skimmelsvampeangreb et eller andet sted.

Du skriver der er udluftning i muren, men det er vel til ventilation og fugtafledning fra hulmuren og ikke til ventilation af gulvkonstruktion?

Der er simpelthen lagt for meget isolering i din gulvkonstruktion da der maximalt må være 50 mm i randzonen (1 m ind fra ydervæg) og 75 mm i resten (dette er dog forudsat at der er tale om en uisoleret terrændækskonstruktion under?)

68% relativ luftfugtighed er meget tæt på faregrænsen (70% +)

Hvor gammel er selve gulvkonstruktionen (er den fra husets opførelse?)?

Måske en ejerskifteforsikringssag?

selve soklen er der ikke udluftning, kun muren.
jeg har vedhæftet et billede af opbygningen.
Det hele er fra da huset blev bygget i 74

Jeg har haft snakkede med Ejerskifte, men de vil ikke pille ved det før de ved om det er svamp, og en tømmer er ikke meget for at pille ved det da det vil blive dyrt uden forsikringen er indforstået. 

Med de erfaringer vi har i dag, er det en forkert konstruktion, men ejerskifteforsikringen vil jo nok henholde sig til, at du skal påvise at du har en skade.

Hvis det lugter af skimmelsvampe ved gulvet er der sikkert også skimmelsvampesporer der.

Det kræver nok et destruktivt indgreb hvis du vil være klogere.

Du bør nok have en ekspert med på råd til de videre undersøgelser.

Evt: Morten K. Mathiasen mobil: 24 435 516


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis