Selvnivellerende epoxy eller .... ?

Hej - har en aluminium plade på 40x40 cm som skal være total plan indenfor 0,1 mm

Findes der en vandtynd væske, som efterfølgende hærder op og får en hård overflade, samt kan holde til temp. på op til 90 - 100 grader.
Forestiller mig en lille mængde flydende materiale, der hældes på fladen og som fordeler sig, så pladen er plan.

Har forsøgt at finde noget indenfor Epoxy, men min viden er ikke stor nok til at finde frem til et brugbart produkt.

Det er til en 3D printer, som printer hvert lag i 0.1mm tykkelse

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der er ikke noget der er selvnivellerende.

Det skal gerne hjælpes på vej, som f.eks med en tandspartel.

Hvilket produkt du kan anvende til formålet har jeg ingen erfaring indenfor.

@Orla Nautrup

Altså lavviskose væsker er ret selvnivellerende! Det er sjældent, at kaffen kun står i den ene side af koppen

Der findes epoxe, som man kan bruge til nivellere meget præcist med. >1/100 mm pr.m - dette bruges til konstruktion af industrielle maskiner, hvor det kan være svært at spåntags sig ud af det.


Dog ville jeg blot bruge en glasplade til at printe på,


/K

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Mange 3d printere kan ellers kalibreres flere steder på printefladen. Men opnår du nogen fordel af en helt plan plade? Er præcisionen i printeren høj nok til at det er kritisk?

Hvis du ønsker en plan flade, og ønsker at benytte din alupuplade, skal den planes i en fræser.

Alternativt kan du selv lappe pladen i hånden på et plant underlag (glas) med lappepapir på.

Det tager naturligvis tid.


Elektronikteknikeren

Hej KSC


Der er altså noget der hedder overfladespænding, og selv vand vil ikke nivellere sig helt ud.

Det hjælper dog at hælde lidt afspændingsmiddel i   

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også