Isolering af sokkel

For at opnår mere loftshøjde i køkkenet har jeg inddraget krybekælderen og således sænket gulvet ~ 40 cm. De nederste ~ 40 cm af væggen udgøres nu derfor af sokkel. På denne del af væggen er der opstået problemer med fugt (den er iskold og konstant våd). 

For at afhjælpe problemet vil jeg isolere soklen og eventuelt etablere et omfangsdræn. Så vidt jeg kan læse mig til, så er den korrekte fremgangsmåde at

1) Foretage en berapning af soklen

2) Etablere en fugtmembran

3) Opsætte drænplade (typisk 100 mm)

4) Etablere omfangsdræn

5) Fylde op med grus (eller sand?)

Jeg er dog kommer i tvivl om, om berapningen er nødvendig. Soklen er ikke perfekt plan (se billede), men heller ikke meget ujævn (maks et par cm). Hvis de ekstra cm luft bag drænpladen ikke er et problem, kan jeg jo lige så godt spare berapningen. På samme vis er jeg i tvivl om, om jeg bør pudse soklen op, der hvor de gamle varmerør kommer ud (se billede). Hvad ville i gøre?

Jeg er også lidt i tvivl om, hvorvidt fugtmembranen er nødvendig. Og hvis den er, om det så er bedst at benytte en flydende membran (der smørres på) eller en grundmursplade. Hvad tænker i? 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg kom til at tænke på, at man også kunne fylde op med leca nødder istedet for grus eller sand. Det ville vel give en endnu bedre isolering?

Når der nu er fugtproblemer ville jeg vælge at "gå med livrem og seler". Når der nu bliver gravet op, er ekstraarbejdet da til at overkomme.

Jeg ville fjerne unødvendige gennemføringer, rengøre soklen med højtryksrenser og berappe soklen. Derefter opsætte grundmurplade og styrolitisoleringsplader i min. 100 mm. tykkelse efter producentens anvisninger.


Søren O

#Fiahgt - Den er "nogenlunde jævn" (variation på op til et par cm), men den kunne blive mere jævn ved berapning. Jeg er bare i tvivl om, hvor jævn den behøver at være ud fra et funktionelt synspunkt. Det hele bliver jo skjult, så æstetikken er ikke vigtig


# Søren O - Mit gæt er, at fugten skyldes kondensering af vand på murens kolde overflade. Men det er ikke umuligt, at fugten kommer udefra - så du har jo nok ret i, at det bedste ville være at "gå med livrem og seler". Vejret er dog desværre ikke til at berappe den næste uge eller to

Det er jo hurtigt klaret og berappe den smule væg når vejret bliver bedre. Det er klart nemmest og lave plader og isolering på en lige væg. Du vil klart blive glad for at isolere 20 cm længere ned end gulvet tror jeg. 


Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Super, så isolerer jeg 20 cm under gulv. Jeg havde også tænkt på at isolere mere end 100 mm, men jeg har ikke kunnet finde profiler der passer til, så jeg tror jeg nøjes med 100 mm. Jeg overvejer også at isolere lidt over den nuværende terrænhøjde (~10-15 cm for at få hele soklen med), men i så fald bliver jeg nok nødt til at hæve terrænet de 10-15 cm for at isoleringen ikke kommer til at stikke op af jorden. Det vil dog give lidt ekstra fald væk fra huset, men det er vel ikke et problem?

Jeg er ved at være færdig med at grave rundt om køkkenet (~10 m, det passede med en weekends tid), så jeg vil gerne videre med enten med berapning eller isolering (om muligt), deraf min kommentar omkring vejret. Men det lyder til, at jeg må væbne mig med tålmodighed :/

Lige en sidebemærkning; i forhold til berapning, ville det så ikke være OK at anvende almindeligt færdigblandet sokkelpuds? Eftersom opgaven ikke er større, tænker jeg, at det ville være lettere end at blande selv. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis