I princippet er nåleburet kun til, for at forhindre nålene i at berøre hinanden, så jeg ser ikke nogen hindring i, at buret er delt i to, så længe det ikke kan gå i klemme.
Tolerancen mellem 25 og 25.4, er alt for stor og vil afstedkomme et kæmpe slør, som helt sikkert vil ødelægge lejet. I normale standardlejer, er det måske 0,01 mm slør eller mindre, afhængig af str. og tolerancegrad. Hvis du forestiller dig, at det var et glideleje og akslen var 0.4 mm mindre i diameter, så ville akslen kun berøre indersiden af lejet med et punkt, hvorimod hvis akslen var 0.01-0.02 mindre ville den bære på en meget større overflade og derved få en meget længere levetid og større bæreevne.
Det er præcis det samme med nålene. I teorien vil kun to nåle skulle bære hele trykket, hvis du har så stor en forskel på leje og aksel og jo højere belastning du påfører, jo værre går det. Hvis det skal holde, skal du kunne bearbejde og måle med få hundrededele mm`s nøjagtighed.
Dit sidste spørgsmål forstår jeg som kardanleddet ( hvis jeg forstår rigtigt)
Her er det en helt anden funktion, for her kører nålelejet ikke rundt, men skal blot kunne vrikke lidt, for at optage skævheder og fjederbevægelse på hjulaksler m.m.
Håber det var svar nok.