Vand fra kondenserende gasfyr

Jeg skal have skiftet mit gamle gasfyr til et nyt kondenserende fyr. Tilbage fra dengang jeg havde oliefyr, ligger der et afløb støbt ned i betongulvet, bestående af et 10 - 12 mm kobberrør hvor der i fyrenden er påsat et galvaniseret formstykke så det ender over gulv som 50 mm. Det har fungeret fint indtil nu, da det kun skulle tage en smule ikke aggressiv vand fra sikkerhedsventilen.

Da afløbet nu vil blive udsat for aggressivt vand, skal jeg have fundet en løsning. Mit bryggers har stiftmosaik der ikke mere er til at skaffe, så en løsning med at brække gulvet op og lægge plastikrør, ligger ikke lige for. Nu har jeg fået en genial ide syntes jeg selv. Jeg kan trække en silikoneslange igennem kobberrøret som sættes i bunden af en buffertank jeg monterer på væggen. Buffertanken er et stykke 63 mm x 400 mm PVC rør (kan indeholde ca. 1 liter vand). Her føres fyrets afløbsvand ned i. 

Nu kommer mit spørgsmål: Da slangen jeg kan føre igennem max. kan være af typen 9 mm med godstykkelse på 1.5 mm, vil det tage ca. 6 minutter at tømme den ene liter vand ud som buffertanken kan indeholde. Hvor meget vand og hvor hurtigt sendes det til afløbet fra et kondenserende gasfyr ?

Jeg skal have skiftet mit gamle gasfyr til et nyt... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
jlund6 skrev den 25-01-2019 15:38:37

Hvor meget fylder det neutraliserings anlæg ?

Hvad er målene ca. på anlægget ?

Hvor kan man købe det ?

Har du skiftet materialet inde i anlægget indenfor de 5 år ?

 Diameter ca. 15 cm, længde ca. 35 cm. Monteret i en plastholder på væggen under fyret.

Det blev leveret sammen med fyret af VVS'eren, så jeg ved ikke hvor det er købt.

Der er helt klart mindre neutraliseringsmateriale nu end tidligere, så det skal vel skiftes inden for de næste 5 år.

I princippet kan man vel købe en kalk klods i dyrehandlen, montere denne i en lille plastbeholder, og lade kondensvandet dryppe ned over denne, for herefter at løbe i afløbet.

Så har man vupti gjort vandet mindre korrosivt, da man har genereret mineralvand.


Elektronikteknikeren

Så har jeg prøvet at trække et stykke 9,3 mm blød silikone slange igennem kobberrøret. den gik ikke, ca. én meter før den var kommet helt igennem, stødte den på en forhindring. Det lykkedes aldrig.

Den Polyethylenslange PE Ø8 x Ø6 mm Gregeren omtaler herover ser interessant ud. Den må kunne komme igennem. Der er bare det ved det, at man tilsyneladende skal købe mindst 25 meter og jeg har kun brug for 4 meter. Er der nogen der ligger inde med en stump af denne slangetype ?

Slangen skal jo ende i den buffertank jeg vil lave, men jeg kan ikke rigtig finde en slangenippel der passer til denne slange. Der skal være gevind i den ene ende, så den kan monteres i bunden af tanken. Kan en af jer hjælpe mig med en web adresse til en leverandør der sælger til private ?

Det har jeg liggende. så send en PM hvis det har interesse. Når vi er enige om gevind, slange og det hele sender jeg det til dig.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis