Vand fra kondenserende gasfyr

Jeg skal have skiftet mit gamle gasfyr til et nyt kondenserende fyr. Tilbage fra dengang jeg havde oliefyr, ligger der et afløb støbt ned i betongulvet, bestående af et 10 - 12 mm kobberrør hvor der i fyrenden er påsat et galvaniseret formstykke så det ender over gulv som 50 mm. Det har fungeret fint indtil nu, da det kun skulle tage en smule ikke aggressiv vand fra sikkerhedsventilen.

Da afløbet nu vil blive udsat for aggressivt vand, skal jeg have fundet en løsning. Mit bryggers har stiftmosaik der ikke mere er til at skaffe, så en løsning med at brække gulvet op og lægge plastikrør, ligger ikke lige for. Nu har jeg fået en genial ide syntes jeg selv. Jeg kan trække en silikoneslange igennem kobberrøret som sættes i bunden af en buffertank jeg monterer på væggen. Buffertanken er et stykke 63 mm x 400 mm PVC rør (kan indeholde ca. 1 liter vand). Her føres fyrets afløbsvand ned i. 

Nu kommer mit spørgsmål: Da slangen jeg kan føre igennem max. kan være af typen 9 mm med godstykkelse på 1.5 mm, vil det tage ca. 6 minutter at tømme den ene liter vand ud som buffertanken kan indeholde. Hvor meget vand og hvor hurtigt sendes det til afløbet fra et kondenserende gasfyr ?

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det tror jeg da godt kan fungere. Et kondenserende fyr giver en hel del vand, men der skal nok alligevel et pænt stort fyr til at give mere end 1 liter/6 min. 

Selv om jeg nok personligt ville se om jeg ikke kunne finde en løsning på at få et lidt større rør (fx et pexrør) igennem. Det er vel ikke tvingende nødvendig at brække et halvt gulv op. Kunne det ikke lade sig gøre at bore?


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Mit gulvafløb ligger 2,5 meter fra fyret. Nuværende og evt. nyt rør skal gå under mosaikstifterne. Det er umiddelbart ikke muligt at bore vandret :-)

Jeg overvejer i øvrigt at få installeret Bosch W5000 14-5 afløseren som skulle komme her i februar. Dette nye fyr skulle køre helt lydløst uden problemer med støj fra blæser etc.

Der er ikke umiddelbart brug for en pumpe. Vandet løber stille og roligt selv igennem silikone slangen af sig selv.

Hos os er der blot monteret et neutraliseringsanlæg, der består af en lille cylinderformet kasse med noget kalk. Derfra er det ført til et gulvafløb med cementrør. Jeg kan ikke se nogen tæring i cementen efter 5 års drift.

Annonce

Hvor meget fylder det neutraliserings anlæg ?

Hvad er målene ca. på anlægget ?

Hvor kan man købe det ?

Har du skiftet materialet inde i anlægget indenfor de 5 år ?

Jeg tror ikke at dit villafyr kommer til at producere mere vand end afløbet kan tage.

Du kan få PEX i f.eks 8mm til trykluft mv. og den er lettere at skubbe igennem end silikone ditto, da den er glattere og lidt stivere.

PFA slange er lidt stivere og tyndere i væggen, så denne vil også være oplagt at prøve med. Alle nævnte slanger burde kunne skubbes/fiskes igennem.

Hvis du har en søgefjeder til epileptrikerrør kan du bruge denne til at trække slangen frem.


Elektronikteknikeren

http://www.b2b-shop.dk/shop/pe-slange-oe8-4808p.html


Elektronikteknikeren

Så vidt jeg husker, afgav mit kondenserende fyr max. 1/2 spand vand i døgnet, så vi taler om ca. 5 liter eller mindre pr. 24 timer!


Træd ikke på mine ledninger :o)

5 liter. Super så får jeg ikke problemer :-)

Er der nogen der kender til det lille neutraliseringsanlæg der bliver omtalt tidligere ?

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis