Kryds eller T-samlinger i gipsplader ?

Hej forum.  Synes ellers mine google skills efterhånden er veltrænede, men det her har jeg virkelig ikke kunne finde noget konkret på !

Jeg er nået et stykke ind i renoveringsprocessen og kom til at tænke over jeg havde lavet 2 forskellige løsninger, hvilken er den rigtige ? Fordi jeg skal da lave en af dem om jo mindre begge løsninger kan bruges :)

https://ibb.co/RPj6bWq
https://ibb.co/vYyq3L0

 Og nu vi er ved emnet - Er der nogen regler/Tricks for at man lægger armeringstapen lodret eller vandret først eller er det fuldstændig lige meget ?

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

De skruer du har brugt er det gibs skruer, syntes de ser meget blanke ud 

jetdirect skrev den 25-01-2019 12:43:35

De skruer du har brugt er det gibs skruer, syntes de ser meget blanke ud 

 Yes, det er fordi der er træplader inde bagved, så det er gips skruer til træ som der står på pakken
 Så træpladerne er skruet fast med de sorte gipsskruer til metal :) 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Jeg tror ikke det har den store betydning, når det som her drejer sig om stumper. Det var værre hvis det var hele plader, der bør man helt klart arbejde i forbandt.

Mht armeringstape: aner det ikke, men sørg for at få spartelmassen godt ind revnerne.

Og så ville jeg nok ofre en god håndfuld skruer mere. Synes det ser ud som at der er lidt langt i mellem skruerne nogle steder. Hellere bruge et par skruer for meget end for få.



 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Dine skruer skal sidde ca. dobbelt så tæt.

Derudover plejer man at affase de kanter af pladerne som ikke har spartel kant, så man kan få spartel godt ned her også.

Der fås et værktøj til affasning, men man kan også bruge hobbykniven eller raspe det af.


Elektronikteknikeren

Okay jeg prøver at køre som det er når det er så små stykker
  Ja opdagede det med kanterne da det var sat op, de bliver affaset inden spartling og tape. Så får jeg fyret en røvfuld skruer mere i.

Tak for svarene :-)

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Man plejer som regel at armere de lodrette først og så tage de tværgående efter Det er dog i princippet ligemeget.


Kort- og landmålingstekniker

Tidl. Bygningsmaler

Med fare for at gentage de andre, så vil jeg også mene, at det er ligemeget om du armerer vandret eller lodret først. Det er dog super vigtigt at du affaser ordentligt først, ellers er der ikke plads nok til spartelmasse, og så slipper armeringstapen. 

Sidst jeg satte gipsplader op brugte jeg en gipshøvl til affasningen (~ 30 DKK i jem & fix). Men hvis pladerne allerede er oppe, så er en hobbykniv nok det bedste. Bare sørg for en god vinkel (mere end 45 grader), så du får affasning (og således mere spartelmasse) under hele armeringstapen  

Kanon, var faktisk også lidt i tvivl om vinklen på affasningen Det skal nok blive godt, tak for svar


LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også