Træterasse dækker for krybekælder rist

Jeg står foran at ville bygge mig en træterasse i mit sommerhus.. jeg kan ikke rigtig undgå at bygge den direkte op imod 2 riste som sørger for udluftning af den lave krybekælder.. jeg kan selvfølgelig bygge således at konstruktions træet ikke ligger på langs med fundamentet og spærrer op imod riste(ne).. men selv hvis jeg ligger lægterne på tværs vil jeg når jeg monterer terrasebrædderne ovenpå jo lukke det hele lidt inde..  jeg tænker at det er skidt for udluftningen? 

Alternativet er at jeg graver meget ud og placerer terassen noget lavere end det jeg ønsker - vil jeg gerne kunne gå nogenlunde ud af terassedøren uden at tage stort skridt ned.

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvad med at flytte ventilationsristene?


Søren O

Der er jo regler for, hvor mange cm2 ventilationshuller pr m3 krybekælder der bør være. Hvis du heldig, har du rigelig med andre ventilationshuller, så du er in the clear, selvom du forringer ventilationen fra de 2 riste.

Ellers tror jeg du må få boret ud til nye ventilationhuller andre steder i fundamentet - kondens i krybekældre er ikke til at spøge med.


Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"

Nu er det jo ikke sådan at din træterasse er 100% tæt og at der ikke kan komme luft ind til risten...... nej vel. der er rigeligt med luft imellem brædderne, til at det ikke kan skabe nogen problemer.

Ja det er jo lige det.. altså der er flere riste på de øvrige sider af huset - så der burde jo være fint træk - også selvom de 2 riste på den ene side bliver gemt inde i terrassen.. men om det er nok er jo svært at sige..  har ikke spurgt en tømrer hvad de normalt ville gøre.. det kan da ikke kun være mig som har riste på fundamentet og vil have en terrasse

Reglen siger 150 cm2 pr. 6 meter sokkel. Så er der en masse om placering og andre detaljer, som næppe har den store betydning her. Så ud med tommestokken og mål😀.

Men det kan meget vel være at mfrost har ret - nogle spiller lotto og andre gør ikke, så det er op til dit temperament.


Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"

Ristene skal være placeret sådan, at der kan opstå gennemtræk. Hvis du blokerer ristene i den ene side af huset vil de øvrige have meget lille effekt, da der så ikke længere er gennemtræk under huset.

Som jeg forstår det, lægger du brædderne langs huset og dermed spær med ender mod huset. De fleste lægger terrassen med 5 mm luft mellem brædderne. Der er masser afluft. 


 

Det er korrekt forstået- det var min tanke at lade enderne på konstruktionstræet gå op mod sokkel og dermed have ristene imellem disse og derved ikke lukket helt af.. og ja vil selvfølgelig holde 5mm mellem brædderne på toppen. så i min verden bør der være rigelig luft til at lave gennemtræk- dog ikke den helt samme vind effekt som idag når vinden kan blæse uforhindret ind.

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis