Led lysstofrør

Hej. Jeg har købt led lysstofrør ved Campen auktioner og de vil ikke tænde, jeg har også købt i biltema og de tænder perfekt, hvad gør jeg. 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis du monterer den og den ik tænker, og du bagefter monterer dem fra biltema som tænder, ja så må dine rør fra campen være defekte. 


Mvh. Christian M
 

Du skal muligvis have monteret fase og nul i den ene ende af røret. Resten af indmaden i armaturet skal ikke bruges. Det er lovlig såfremt du ændrer armaturet til eget brug, så du må ikke sælge det. Har du et fabrikat på røret?


fase

Nej jeg har ikke noget info om rørene, sikker made in china, det lyder lidt indviklet for mig og jeg har 40 rør der skal skiftes, du har vel ikke en slags tegning. 

Nogle rør skal have nul og fase kun i den ene ende, andre skal have fasen i den ene og nullen i den anden ende, så du skal have undersøgt om der står noget på dine rør som gør at vi kan komme det nærmere.

Hvis du ombygger ældre rør-armaturer til led drift, skal du bypasse glimtænder og skrotte spolen helt, da denne sluger mindst 30% af forbruget.


Elektronikteknikeren

Ja, de fleste rør er lavet i kina. Du har vel ikke et billede af armaturet med røret fjernet og dækslet taget af, så indmaden er synlig? Der findes mange armaturer, så et billede er vil være fint. Men generelt skal du finde ledningerne fra de klemmer, hvor amaturet er tilsluttet og de to ledninger fra den ene ende af armaturet. Dem kobler du sammen, så der to ledninger i fatningen i den ene ende. Sæt røret i, og hvis det lyser så vender det rigtigt, ellers vender du det, så den anden ende kommer i fatningen. Der står sikkert ikke noget på rørene, så enten skal du måle eller prøve dig frem.


fase
Annonce

Husk i øvrigt at markere de ombyggede armaturer med teksten "kun til led led lyskilder" eller tilsvarende formulering, da rør ikke må sættes i igen.


Elektronikteknikeren

Tak for hjælpen. 

Jeg prøver i næste uge at gøre som beskrevet ellers må jeg bede om jeres hjælp igen 

👍👍👍👍👍👍👍

Gregeren: I et almindeligt armatur med lysrør sluger spolen ca. 1/3 af forbruget. Men med den meget mindre strøm der går til Led så er tabet væsentlig mindre. Jeg har for år tilbage haft Kwh måler på opstilling med spole og uden spole, der var ikke målbar forskel på forbruget. MEN der kan være forskel på afgivet lys, det havde jeg ikke mulighed for at måle.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis