Gipsskruemaskine - batteri eller ledning?

Hej

Ifm. jeg skal lave tilbygning på 80 kvm og ALLE vægge og lofter (til kip i 40 grader) som udføres i gips på en krydsfiner eller OSB. I den forbindelse har jeg jo bestemt brug for en gipsskruemaskine. 

Har tænkt på Makita. Man kan få den med eller uden batteri. Men hvad er at foretrække? Batteri er jo mere fleksibelt når jeg skal stå på at stillads og montere loftet, men formentlig også en tungere maskine ift. den ledningsdrevne.

Hvad er jeres erfaring? Andre mærker at foretrække. Jeg har endnu ikke batterier til makita, men har masser til dewalt. Jeg syntes bare ikke jeg ser så mange bruge deres gipsskruemaskine. Er det noget der virker?

På forhånd tak

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg er ved at lave lofter i mit hus (ca. 130 m2). Jeg valgte at købe en brugt Hitachi båndskruemaskine på ledning for 300 kr. Det har jeg ikke fortrudt. Jeg overvejede også akku, men blev enig med mig selv om at jeg nok ikke ville få den brugt meget efterfølgende. Bevares, det er en smule uhandy i forhold til en uden ledning, men ikke de ekstra penge (for mig). Og så købte jeg en gipspladehejser i Harald Nyborg for 800 kr (billigere end at leje), og den virker perfekt!

Overvej i øvrigt Fermacell i stedet for gips. Det er slag/skruefast. Jeg har lige monteret deres Barcode akustikloft i køkkenet - det ser fedt ud, og virker godt. 
Og hvis du laver det til kip, så SKAL du tænke på akustikken, ellers bliver det uudholdeligt for dig!

Og ved fermacel skal der ikke osb plade bagved. Det er i sig selv skruefast til langt de fleste ting. Ved du at der skal en radiator op laves ekstra forskalling der. 

Osb er iøvrigt også en dårlig løsning ved gips. Det er 2 forskellige materialer der arbejder forskellig ved varme / kulde så revne dannelse ar mere udbredt.

Vælger du fermacel så vil jeg anbefale 1 lag og med retkant. Så skal kanter limes og den overskydende limfuge slås af med en spartel når det er hærdet. Det er meget lettere at spartle op end gips/fermacel med spartelkant. Der skal ikke hverken reifes i samlinger eller bruges spartel papir. 

Jeg har store problemer med et loft jeg lige har lavet i mit køkken alrum, Det er gips med spartel kant. Og spartel bliver ved med at være for lav i samlinger. Det ses når lyset falder ind ad vinduer. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
ev elmand skrev den 24-01-2019 11:26:13

Og ved fermacel skal der ikke osb plade bagved. Det er i sig selv skruefast til langt de fleste ting. Ved du at der skal en radiator op laves ekstra forskalling der. 

Osb er iøvrigt også en dårlig løsning ved gips. Det er 2 forskellige materialer der arbejder forskellig ved varme / kulde så revne dannelse ar mere udbredt.

Vælger du fermacel så vil jeg anbefale 1 lag og med retkant. Så skal kanter limes og den overskydende limfuge slås af med en spartel når det er hærdet. Det er meget lettere at spartle op end gips/fermacel med spartelkant. Der skal ikke hverken reifes i samlinger eller bruges spartel papir. 

Jeg har store problemer med et loft jeg lige har lavet i mit køkken alrum, Det er gips med spartel kant. Og spartel bliver ved med at være for lav i samlinger. Det ses når lyset falder ind ad vinduer. 

 fermacell skal dog fuldspartles og det er der ret meget arbejde i, især for en "amatør"

Generelt er der ikke så mange der bruger dewalt mere udover deres kap-geringssave, mange er gået over til makita, hilti eller milwaukee. du kan få en makita m batteri til 1600. Det er meget rarere at have m. batteri end ledning. Heller ikke fordi du behøver en gipsskruemaskine.


Kort- og landmålingstekniker

Tidl. Bygningsmaler
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også