Flytning ag brændeovn

Hej

Jeg har en brændeovn som jeg gerne vil have flyttet 1 m tilbage op i et hjørne. Skorsten går igennem muren bag på direkte i skorstenen.

Kan man lave udtrækket igennem muren og så sætte 1 m på ydersiden af muren og ind i skorstenen .. Der skal vel bores et nyt hul i skorstenen . Men er det muligt hvis det er Isokern.


 Woodlike & Metal

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Kan du lave en tegning. Fatter nada


 

billeder vil også være ok

Den skal op og stå istedet for uret og den skal pege frem imod kameraet ..


 Woodlike & Metal

Du kan sagtens flytte ovnen og tilslutte den et andet sted. Den gamle hul mures til. Men jeg kan se at det ligner flækkede kalksandsten, så det første problem bliver at finde sten der passer. Når du starter med opmuring kan du folde et stykke pap og holde indvendig i skorsten, så rundingen på røret nogenlunde bevares. Hvordan holde ? ? Evt. med et stykke træ på bagsiden og så en snor ud igennem mørtelen. Når det første hold er størknet noget puffer du til pap og snor og det vil ligge nede ved renselågen. 

Hvis ikke du gør det eller lignende så fylder du nemt din skorsten med nedfldenty mørtel inden du komer i mål. 

Jeg kan ikke se om du kan gå ovenud af kaminen, og skråt over imod skorsten. I så fald havner røret lidt højere oppe, og skråt ind i skorsten. det er også ok. Det er ret let at hugge i isokern, eller bore en række huller inden så du har lidt styr på hvor det knækker. Der skal mures forings rør ind, og bruges tætnings snor når selveskorstens røret kommer på plads. 

Denne øvelse er nok bedst at gøre med skorsten røret på plads, ellerser det svært at holde den rigtige vinkel. 

Skal du bagud og omkring hjørnet, så er det uden på huset og det er vel ikke så smart. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

mindes der er udtag i toppen på den type ovn, har set modellen før, så det kunne være en løsning

ved så ikke lige hvordan man blænder det gamle udtag i ovnen af om man blot bytter rundt på afdækningen i udtaget

Der er udtag for oven og skorstenen udvendig er helt op af muren .. 


 Woodlike & Metal

Jamen så skal der en vinkel på og så skråt igennem stue, mur og skorsten.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

dvs det gør intet at røret sidder udvendigt hen til skorstenen langs muren og ind i skorstenen . 



 Woodlike & Metal

Hvis det er en elementskorsten med flydende (løs) inderkerne, kunne jeg godt forestille mig det giver lidt udfordringer med at få lavet det inderste røgrørshul ordentligt tæt omkring bøsningen.

Jeg ved ikke hvilken holdning din skorstensfejer har til sådan en planlagt installation. Men hvis en del af røgafgangsrøret skal være på ydersiden af muren, tænker jeg det vil være en god ide at isolerer det mod fx. kuldeprop og kondensvand. 

PS. Hvorfor vil du flytte brændeovnen? 


Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis