Gulvvarme - fjerne shunt og pumpe?

Hej. Jeg har et 205 M2 hus fra 2005 med gulvvarme i stueetagen og radiatorer ovenpå. Vi har gasfyr.

Vi havde service på fyret forleden, og vvs'eren foreslog at jeg fjerner shunten og shuntpumpen, fordi pumpen er slidt, og fordi han mente pumpen i fyret fint kan klare arbejdet - og vil have bedre af ikke kun at pumpe til shunten. Samtidig kan vi jo spare lidt strøm, og altså udgiften til en ny pumpe. Vi kører med en kedeltemperatur på 35, hvilket er nok til at holde varmen med radiatorerne ovenpå, og det burde kunne gå med trægulve og gulvvarmen også.

Har han en pointe, eller er der nogle ulemper ved at fjerne shunten?

Mvh

21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis du alligevel aldrig justerer temperaturen på din gulvvarmeshunt, og 35o er akseptabel har han ret. Du skal bare være klar over, at du så ikke mere har en "sikring" der sørger for at temperaturen i gulvvarmesystemet bliver for høj.


Søren O

Nej, det er ikke et lovkrav, men  du skal selv betale, hvis gulvet bliver ødelagt.


fase

Ok, så må jeg jo lade være med at skrue op for fyret :-)

Tak for svarene

Ok, tak. Det vil jeg overveje.

Skal der stilles på pumpen i fyret? Normalt skal den vist køre med konstant tryk ved gulvvarme - jeg ved ikke hvad standarden er i et fyrs pumpe? Den føder jo også varmtvandsbeholderen.

Fra vejledningen: 

"Pumpen har et efterløb på 10 min. efter varmekald til varmeanlæg. Efterløbstiden kan indstilles mellem0 og 210 min. eller konstant pumpe i vinterstilling.(Parameter 544).

Efter varmekald til varmtvandsbeholder, har pumpenefterløb til kedeltemperaturen er under 70°C. Temperaturen kan ikke ændres."

(THI 5-25 M40)

Hvad bør den indstilles til, og kan jeg selv gøre det?


Du kan sikkert bruge den termostatventil der allerede nu er i din gulvvarmeshunt som "sikkerhedstermostat". Den vil lukke ved for høj temperatur.


Søren O
Søren O skrev den 23-01-2019 17:16:13

Du kan sikkert bruge den termostatventil der allerede nu er i din gulvvarmeshunt som "sikkerhedstermostat". Den vil lukke ved for høj temperatur.

 Men er der nogen risiko uden ventil, så længe jeg holder fyrets temperatur hvor den er nu?

Jeg har samme setup - dvs. inden shunt-pumpe. I stedet kører fyret på ca. 35-45 grader afh. af udetemp. Har kørt sådan de sidste 10 år.

Derudover så har jeg begrænset den tid fyret kører til 3 gange 1 time per døgn. Så står fyret ikke og tænder og slukker (som jeg heller ikke tror er godt). Når fyret kører så kører det jævnt med brænding i en hel time.

Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis