Gulvvarme - fjerne shunt og pumpe?

Hej. Jeg har et 205 M2 hus fra 2005 med gulvvarme i stueetagen og radiatorer ovenpå. Vi har gasfyr.

Vi havde service på fyret forleden, og vvs'eren foreslog at jeg fjerner shunten og shuntpumpen, fordi pumpen er slidt, og fordi han mente pumpen i fyret fint kan klare arbejdet - og vil have bedre af ikke kun at pumpe til shunten. Samtidig kan vi jo spare lidt strøm, og altså udgiften til en ny pumpe. Vi kører med en kedeltemperatur på 35, hvilket er nok til at holde varmen med radiatorerne ovenpå, og det burde kunne gå med trægulve og gulvvarmen også.

Har han en pointe, eller er der nogle ulemper ved at fjerne shunten?

Mvh

Hej. Jeg har et 205 M2 hus fra 2005 med gulvvarme... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Thomas; 45 grader lyder varmt - bliver det ikke et problem med trægulve? Jeg har ingen udeføler, så må justere temp manuelt, hvis de 35 grader ikke skulle være nok.

Ved du noget om pumpens indstilling? Kan man indstille noget dér ift. hastighed og hvor langt efterløb, den har? Og evt. sætte den til at lave konstant flow?

Min pumpe er udelukkende fyrets pumpe - som forsyner 4 radiatorer og 6 gulvvarmekredse. Pumpehastigheden kan jeg ikke indstille. De enkelte kredse er knebne, så flowet bliver fordelt. Det er kun de 3 gulvvarmekredse som er aktive det meste af tiden. De 3 øvrige er kun hvis det bliver rigtigt koldt.

Omkring 45 grader fremløb - så bliver gulvene aldrig så varme - da de kun får 1 time med max. 45 grader - tænker at gulvet kun bliver max. 30 grader varmt - bortset fra tæt omkring gulvvarmeslangerne.

Tænk også på at shunten på mange anlæg godt kan være reguleret på returløbet, så gulvet alligevel møder en meget varmere fremløbstemperatur (måske 60 grader), før det slår igennem i enden af gulvvarmeslangen. Så tror jeg trods alt at det er bedre at sænke fremløbet til max. 45 grader og køre 1 time.

Tak, det giver mening. Så mangler jeg bare at finde ud af, om jeg kan lave noget lignende på mit fyr - for ellers vil fyret ganske givet starte næsten konstant, når gulvvarmeanlægget tømmer kedlen for varmt vand. Servicefyren nævnte dog ikke noget om, at det kunne være et problem for fyret.

Hvis du vil til at tænde og slukke fyret som Thomas, så vil jeg da absolut anbefale dig at beholde gulvvarmeshunten som den er. Det sikrer dig en jævn gulvvarmetemperatur uden overophedning. 

Hvis det skal give mening at slukke fyret i timevis, vil en buffertank være på sin plads.


Søren O
Søren O skrev den 23-01-2019 21:02:07

Hvis du vil til at tænde og slukke fyret som Thomas, så vil jeg da absolut anbefale dig at beholde gulvvarmeshunten som den er. Det sikrer dig en jævn gulvvarmetemperatur uden overophedning. 

Hvis det skal give mening at slukke fyret i timevis, vil en buffertank være på sin plads.

 Ok. Men er det ikke skidt for fyret med mange korte starter?

Mvh

Annonce

Hvis man skal have super komfort med gulvvarme, så skal man sænke blandetemperatur. Så vil ventiler stå åbne det meste af tiden og gulvet vil være lunt. Når man har høj temperatur hele tiden så har man kun varm gulv i kort tid indtil temperaturen i rummet er ok. Men det giver svingende gulv temperatur. 

Så det er ikke en vej jeg ville gå, så hellere ofre en ny pumpe. Og sætte temperatur ned til 25-28 grader.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 23-01-2019 21:15:05

Hvis man skal have super komfort med gulvvarme, så skal man sænke blandetemperatur. Så vil ventiler stå åbne det meste af tiden og gulvet vil være lunt. Når man har høj temperatur hele tiden så har man kun varm gulv i kort tid indtil temperaturen i rummet er ok. Men det giver svingende gulv temperatur. 

Så det er ikke en vej jeg ville gå, så hellere ofre en ny pumpe. Og sætte temperatur ned til 25-28 grader.

 Men kan jeg ikke lave det samme uden shunt, ved at køre med lav fremløbstemperatur på fyret?

Det kan du godt, men så skal du glemme alt om at tænde og slukke for fyret - lad det passe sig selv.

Erik har dog ret. Fyret kan ikke undgå at svinge lidt i temperatur - termostaten har en hysterese - så med gulvvarmeshunten får du er mere præcis regulering af temperaturen i gulvvarmeshunten.

Jeg ville også ofre den pumpe, så virker det bare.


Søren O

Og fryse ovenpå ? ?


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 23-01-2019 21:30:57

Og fryse ovenpå ? ?

God pointe. Jeg kan nok ikke gå ned på 25 grader i fremløb (shuntens thermostat står nu også til 32). Jeg må overveje at skifte pumpen.

Tak for jeres svar.

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis