Bordrundsav til reoler og skabe

Hej

Jeg elsker at snedkerere og har en frue der elsker specialdesignede møbler i rigtigt træ. Så langt så godt. 

Har dog 10 tommelfingre skruet skævt på og ikke det der ligner en håndværkeruddannelse ;-) Der til er jeg perfektionist, men har ingen tid til at perfektionere tingene! Jeg ender tit med noget jeg bare ikke er helt tilfreds med.

Om ikke andet: 

Hvis man skal bygge reoler og skabe fra bunden af hvilken bordrundsav skal man så have? Vi skal jo ned i <1 millimeter i præcision, hvis det skal se godt ud og jeg ikke skal spartle/male mig ud af at samlingerne ikke passer helt.

Har en våd drøm om en kæmpe 200 kg professionel formatsav, men det rækker hverken pladsen eller bankkontoen til. 

Findes der noget på markedet?

Og er der en “beginners guide” til møbelsnedker faget? Jeg kan jo dårligt nok slå en streg på et stykke træ med den ønskede præcision. Hvordan skal jeg så kunne skære? Youtube er heldigvis en stor hjælp, men læsestof er også velkomment. 

Hej Jeg elsker at snedkerere og har en frue der... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Eller begge dele....   

Ham her klarer sig åbenbart fint uden. Han har dog en overfræser...!


https://youtu.be/vKuy3NdLhlE


LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Han er en meget berømt og ekstrem dygtig håndværker, med rigtigt mange års erfaring.

Man kan lære meget af at se videoer, men det slår nu ikke at have træet i mellem fingrene selv og så lære af sine fejl     


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Tabte kæben helt da jeg så hvordan han håndterede den sav. Må ud og brænde fingrene lidt mere...

Tilbage på sporet:

De mest gængse modeller man kan købe ser ud til at være henvendt til tømrer som skal have noget transportabelt med ud. I de lokale byggemarkeder er der normalt kun en dewalt eller blå Bosch man kan se på. 

Fandt så en Holzmann TS200. Kan se at holzmann laver større maskiner i noget der må betegnes som proff kvalitet til værksteder. TS200 ligner så en begyndermodel, men til 6500kr hos conrad er det måske ok?

Nogen der kender den?

Der er ingen tvivl om at det er en af de bedre maskiner i den prisklasse.
Du får både rullebord og parallelanlæg, så det ville være en god maskine, hvis du har pladsen til den.
Husk dog at udsugning næsten er et must til en rundsav, for de sviner helt vildt, ikke kun med almindeligt savsmuld, men også ganske fint støv.
Har du tjekket navne som Hammer og Felder ud ? (eventuelt Axminster i England) De hører nok til i den dyre ende, men det er kvalitet...    


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Tak. Hammer og lign er lækre, men nok uden for mit budget.

Et tillægsspørgsmål: hvor køber man klinger henne og er der et godt startsæt? TS200 fra Holzmann bruger 200 mm, men synes de fleste af dem jeg kan finde er fx 210 eller 196 mm. Nu ved jeg jo ikke hvilken klinge der følger med, men det er mit indtryk at det plejer at være en ret grov sag.

Conrad har 15% indtil i morgen så regner med at smide min bestilling snart inklusiv en spånsuger ;-)

Jeg bruger næsten udelukkende CMT klinger, fordi de bare er bedre end alt andet jeg har prøvet, og af bitter erfaring kan det ikke betale sig at købe billige klinger, da de enten hurtigt bliver sløve eller ikke er helt jævne.
Et gammelt udtryk siger:
Køb dyrt, græd en gang.
Køb billigt, græd mange gange.
 
CMT klinger kan købes forskellige steder, så det er bare med at søge lidt rundt, personligt bruger jeg Dorch & Danola. Men hvis du ikke er "bange" for udenlandske sider er der sikkert mange at gå i krig med   

Jeg bruger klinger Ø250 med henholdsvis 60tænder til fine tværsnit, og 40tænder til det mere grove. Men jeg har også billige klinger med 24 tænder til grove langsgående snit, samt tynde klinger der ikke fjerner så meget træ. De bliver mest brugt til ædeltræ der er dyrt og derfor vil jeg ikke spilde træ med en bred klinge   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Ok. Havde også luret at CMT var mærkeT!  ;-) Kan man godt bruge en 196 mm klinge selv om der står 200mm? Synes jeg læste et sted at de 200mm var max

ja du kan sagtens sætte en mindre klinge i, bare centerhullet passer.
Du skal selvfølgelig lige justere spaltekniven så den passer med klingen...


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også