Anlæggelse af gulvvarme - nogle gode råd?

Er igang med at renovere vores køkken og stue, og er nået til at skulle lægge gulvvarme. Vi har brugt fint grus til afretning i bunden (ovenpå et underlag bestående af ituslået beton, grus og lidt sten). Vi har presset det ned manuelt med en plade så det er blevet flat og sammenpresset. Vi har ikke brugt pladevibrator til at presse det sammen. Ovenpå det har vi lagt 265 mm flamingo (Super EPS 80). Vi lægger Rionet og Pex-rør til gulvvarmen oven på dette samt beton. 

Nu er flamingoen lagt, men når man går rundt på det er det en smule ustabilt ind imellem og kan bevæge sig lidt. På et areal på 50 m2 er der en højdeforskel på 15 mm når flamingoen er lagt - vi har således tænkt os, at der hvor betonlaget bliver tyndest bliver det 105 mm og hvor det er tykkest 120 mm. Betyder denne forskel på 15 mm noget? 

Vi har fået at vide, at det ikke er nødvendigt at lægge dampspærre også - nogle kommentarer til dette, eller er det korrekt at det ikke er nødvendigt? 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

De 15 mm har ingen betydning andet end der skal bruges en anelse mere beton. Der skal normalt ikke bruges dampspærre i gulve, men en radon spærre bær lægges i hvis i bor i radon risiko område. 

Radon kan ikke komme igennem beton, men ude ved kanten kan det sive op. 

Der anbefales en plastdug 30 cm ind underbeton langs alle kanter og denne dug limes fast på sokkel / mur.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for dit hurtige svar, Erik. 

Vi vil undersøge om vi bor i et Radon risiko område og vil da i såfald finde ud af om vi skal ligge en sådan 30 cm plastdug i kanten. 

Vi har selv lagt flamingoen. Der er lidt arbejde i det hvis vi skal have det op igen (altså skille det ad og samle det igen). Det er de store 1200 x 1200 mm EPS plader vi har lagt. 

Jeg har selv lige lagt sådan 3 lag 150 mm . Men der skal der direkte spånplade over. Så den rethed jeg ville opnå i gulvet skulle nivelers helt nede i 50 cm dybde.

Du skal ikke have det op på grund af denne skævhed.

Her har du radonkort. over DK.



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Okay, det lyder godt så. Du skal have mange tak for hjælpen   

Du skal lave radon-spærren under alle omstændigheder. Du kan argumentere med at det er nu du skal lave det - omkostningen i projektet er minimal og det er megabøvlet at skulle lave det senere.

Vi bor ikke i et område med udpræget meget Radon, men der var stor forskel i koncentrationen i vores hus og naboens. Det kan du også læse dig til på diverse hjemmesider - selve radonkortet kan man ikke bruge til så meget andet end en sandsynlighed, der skal reelt en måling til.

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Okay, vi vil sørge for at lave radon-spærre. 

Mange tak for hjælpen  

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis