Fjernvarme/luftpumpe i stor garage

Hej der ude. 

Jeg skal til at bygge et udhus/garage på 50 kvm det står for sig selv på grunden. 

Jeg har mulighed for at smide fjernvarme/gulvvarme der ud, eventuelt smide den på retur. Men ved ikke om det er nok? 

Alternativ skal der en luft-luft varme op. 

Udhuset bliver isoleret godt, og med støbt sokkel. 

Det skal primært bruges til opbevaring og gildesal. - så ikke noget der bliver brugt hver dag. 


Hvad ville i vælge hvis det var jer?


14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Luft / luft varmepumpe er nok bedst  , gulvvarme ideen nok værst , det er en dyr opvarmnings måde og det tager lang tid at varme op når i skal bruge gildesalen.


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Hvis du har afregning efter MWh Megawatttimer altså der afregnes for den aftagne energi, så har du absolut ingen fordel af at køre retur igennem noget som helst. Og er det beton gulv med opvarmning en gang imellem Så har du allerede fået pointen af Karl Smart


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej tak for svar. 

Jeg har en 

Gulvvarme der er lavet rigtigt, er ikke dyrere end radiatorvarme. Netop til opbevaring er det et stort + med gulvvarme, da der ikke er "kolde områder".

Fjernvarme er en billig opvarmningsform, hvis de faste afgifter ikke ødelægger regnestykket. 


Søren O

Jeg har en måler. 

Men jeg har flere gange fået en regning på at mit vand ikke bliver kølet nok ned. 

Så tænkte at det gav mening og få det der ud. 


Så det I vil anbefale er en luft - luft varme? Hvilken en? 

Annonce

For lige at gøre fjernvarmen færdig, så skal du betale fast afgift af de m2 rum som du har mulighed for at opvarme. Så allerede der hopper kæden noget af hvis det kun er lejlighedsvis opvarmning. 

Du har energi afregning det er nok bedre at du får det indstillet så retur temperatur bliver lavere. Det kan være din varm vands veksler der hele tiden kører vand igennem selv om der ikke er forbrug. Hvis du har lav indgangs temperatur OG kræver høj vandtemperatur så vil det køre konstant. Eller det kan være termostat der er i stykker. 

Mærk på de enkelte rør som kommer retur, det kan give en ide hvor den varme retur vand stammer fra.

Eller tryk på måleren indtil du ser retur temperatur, og luk for de enkelte dele af anlægget i en 15-30 minutter og se hvilken del der var lukket da temperaturen faldt drastisk.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hos nogle varmeværker er den faste afgift uafhængig af boligarealet, men hos dig er den faste afgift kr. 30/m2, så det er omregnet ca. kr. 1500,-. Til gengæld er selve varmen relativ billig - ca. kr. 0,42/Kwh.

I dit tilfælde med kun lejlighedsvis opvarmning må jeg give Fabrin og Erik ret - det vil ikke være rentabelt.


Søren O

(Sendt 2 gange)


Søren O

Så alle her er enig om at jeg IKKE skal smide gulvvarme i, men istedet sætte en luft- luft varmepumpe op? 

Der skal jo selvfølgelig være omkring 10-15 grader der ude hele tiden, da det der bliver opbevaret er mapper og papirer og alt mulig andet, der ikke tåler for meget fugt. 

Er det rigtigt forstået?

Ev elmand. 

Tak for svar! Det vil jeg prøve! 

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis