Radiatorer afgiver klik lyd

Hej

Vi er flyttet i nyt hus, og efter kulden er taget til døjer vi meget med at vores radiatorer kommer med en klik/banke lyd.

Typisk er der måske 20 sekunders mellemrum, men i nat stod den vel og klikkede lystigt med 2 sekunders mellemrum - det lyder lidt som om der står en med en skruetrækker og stikker til radiatoren.

Jeg har udluftet alle radiatorerne, der var stort set intet luft, kun vand.

Det er fjernvarme med en Redan varmeveksler.

Det er radiatorer af nyere dato, rørføringen er jern rør i væggene.

Nogle der har et godt bud?

God aften.

Hej Vi er flyttet i nyt hus, og efter kulden er... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Den lyd er ikke rørene der går gennem vægge, men radiatoren der udvider sig og trækker sig sammen pga skiftende varme. Hvis du skruer højere op går det væk, eller?


 

Om det er rørene selv, der udvider sig, eller om de bliver presset af radiatoren, der udvider sig, er vel sådan set underordnet. Et eller andet sted går rørene formentlig for stramt.

Eller også er det et radiatorophæng. Måske et stykke gummi mellem ophænget og radiatoren kan gøre tricket?


Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"

Tjek om plastik dimserne på ophængene bag ved radiatoren er der. Hvis det er metal mod metal, så kan det være kilden.


 

Hejsa! Radiatoren sidder måske en smule stramt/tæt ved returløbet, bør jeg starte der?

Det ændrer intet om jeg skruer helt ned eller helt op..

Radiator ophæng ser ud til at være med gummikanter.

I min mors gamle hus er nøjagtig samme problem - og specielt i det værelse, hvor jeg sover, når jeg er på besøg. Så det kan godt irritere lidt for søvnen. Det hænger helt klart sammen med, at den termostatstyrede radiatorventil slår til og fra. Lufter jeg f.eks. ud og ventilen så ligesom slår til, så kommer klikkene når radiatoren varmes op. Og stål udvider sig når det varmes op.

Mit bedste bud er, at det hænger sammen med ophænget på væggen. Det er ligesom lavet så radiatoren kan rykke sig vandret langs væggen i beslaget. På grund af statisk friktion vil det ske i små ryk. Det er jo et svært sted at komme til bag radiatoren og tæt op mod væggen. Det er jo en større operation at flytte radiatoren lidt ud fra væggen for at lave på sagen.

Måske kan man få lidt grafit (f.eks. fra en blyant) ind og smøre eller få lidt teflon folie ind.

Annonce

Hej igen

Bedste bud fra en VVS er at rørføringen ikke er udført 100% korrekt, og der mangler plads til ekspansion og eller fastgørelse af rørene nogle steder i konstruktionen, det betyder at rørene ved opvarmning og nedkøling formentlig går på nogle materialer og dermed afgiver bankelydene - jeg synes stadig det lyder voldsomt, til tider er bankelydende der timevis i træk.

Det kan høres i mere eller mindre alle rum i huset. Er der nogle med et godt bud på hvordan man lokalisere området hvor lyden opstår - så har vi en idé om hvor vi skal starte med at brække væggene op.

Vh.

Én måde kan være, at lukke ned for varmen på alle radiatorventiler i helst hele huset nogle timer. Derefter starte med at skrue fuldt op med varme på den radiator, som er nærmest fyret eller det sted, hvor der tilføres varme. Lyt efter om der er lyde. Gå derefter til næst-nærmest radiator osv. På den måde kan du få afgrænset mere og mere dele af rør og radiatorer, som varmes op og se om det giver anledning til lyde.

Det vil tage nogen tid, men det er så mit bud på en metode.

Inno134, fant du av dette problemet? Vi har identisk lik lyd i vår radiator… 
Vi endte med at fjerne alle radiatorer og lave gulvvarme - det løste naturligvis problemet.

Da vi tog radiatorerne ned, fandt vi et rør som gik på en beton kant - vi mistænker at det var det, som skabte kliklyden.
@Join1 Lydene kommer, når radiatorerne og rørene bliver koldere eller varmere. At de skifter temperatur kan man ikke undgå, det er del af reguleringen. Men man kan mindske det ved at sænke omløbstemperaturen eller differenstrykket.

Og så er det et absolut no-no at justere på temperaturen hele tiden. Find ud af hvor termostaterne skal stå for at holde en passende temperatur (fx 22 grader) og så lad dem være. Brug et termometer til at kontrollere temperaturen. Hvis du bruger din fornemmelse, kommer du til at skrue op og ned hele tiden. Kroppen er god til at føle temperaturforskelle, men elendig til at føle den reelle temperatur.

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis