Buffertank til gulvvarme

Hej LDS'ere

Jeg har et stokerfyr som forsyner gulvvarme - et Twinheat m20i. Jeg har mulighed for at opvarme en buffertank via elpatroner med op til 7,8 kW.

Nogen anbefalinger til placering af buffertank i mit varmesystem, som jeg har vedhæftet en tegning af?

På forhånd tak.

PS. Som det tydeligt ses, kender jeg ikke til brug af VVS-symboler.


Hej LDS'ere Jeg har et stokerfyr som forsyner... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

varmepumpen skal levere i studs 1 på buffer 2. 

fremløb til gulvvarmen er ok

så skal der laves et rør mellem studs 2 på buffer 1 til studs 4 på buffer 2.

returen fra huset skal i studs 4 på buffer 1 og sløjfes på buffer 2 ellers er den rigtig

så kan du undvære pumpe a

det lyder ikke som om det er en kina varmepumpe

Ja varmepumpen er i den gode ende. 

Ja det er tegnet rigtigt, du skal sørge for at cirkulationspumpen i varmepumpen ikke er tændt når varmepumpen ikke kører for ellers vil den blande det hele op når du laver varme med el.

Jeg har lært rigtig meget af denne gode hjælp - så rigtig mange tak.


Jeg kan ikke finde en buffertank (højde maks. 145 cm og diameter 80 cm med isolering - ca. 444 liter), der passer ind, hvor jeg vil have den...

Vil en tank i alm. stålplade være ok eller skal den emaljeret eller?


Annonce

Hej 

Som buffer tank er der normalt radiatorvand i og det er dødt vand, dvs at med tiden  forsvinder iltet i vandet. Det bliver luftet ud så vandet ikke er agresiv. Det er kun i varmvandsinstallationer at tanken skal være emaljeret. 

Vedr. varmepumpen så skrev jeg at cirkulationspumpen ikke skulle køre når kompressoren ikke kører, Det er ikke helt rigtigt. Hvis varmepumpen er en monoblok, dvs at veksleren sidder i yderdelen udenfor huset så skal cirkulationspumpen til varmepumpen køre når udetemperaturen kommer ned i nærheden af frysepunktet. Normalt kan man kode cirkulationspumpen i varmepumpestyringen til at køre 'buffer' funktion.  

Tak igen.

Skal jeg tage forbehold for evt. tryk?

Der er frostsikring ved kondensattemperatur <  8 grader vha. automatisk indkobling af circulationspumpe og start af VP når buffertank < 5 grader.

Mht tryk, nej bare en stor ekspansionsbeholder. Den skal være minimum 4% af den totale vandmængde i anlægget 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis