Buffertank til gulvvarme

Hej LDS'ere

Jeg har et stokerfyr som forsyner gulvvarme - et Twinheat m20i. Jeg har mulighed for at opvarme en buffertank via elpatroner med op til 7,8 kW.

Nogen anbefalinger til placering af buffertank i mit varmesystem, som jeg har vedhæftet en tegning af?

På forhånd tak.

PS. Som det tydeligt ses, kender jeg ikke til brug af VVS-symboler.


Hej LDS'ere Jeg har et stokerfyr som forsyner... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Mange tak hjælpen!

Jeg har fået fat i en varme pumpe som vistnok kaldes en monoblok. Den har en til og fra ligesom mit pillefyr.

Der skulle vel ikke være noget til hinder for at sætte den til på samme måde som fyret i skemaet?


Hej

Det er ikke noget problem. Det skal nok virke. Til en varmepumpe SKAL der buffer på. Hvor stor er varmepumpen? for det kan have betydning for bufferens størrelse. Du skal være obs på om varmepumpen har elpatron i yderdelen og om du kan slå den fra/styre den ordenligt. 

Hej Heine

VP'en har 8,8 kW elpatron. Jeg er blevet anbefalet at dele el op i tre grupper: 1 x 400V til VP, 1 x 400V til elpatron og 230V til styring - det skulle simplificere evt. fejlfinding. Så elpatron skulle kunne afbrydes, som jeg ser det.

A2/W35 skulle, hvis jeg har forstået, betyde udetemperatur på 2 grader og fremløb på 35 grader - COP 4,17 og levere 8,33 kW.

Ved ca. 40 grader i fremløbstemperatur kan jeg i det gamle hus, have komforttemperatur ned til frysepunktet.

Min tanke er at bruge ekstra solceller (8,1 kW) til varme buffertank op til maksimumtemperatur i dagtimerne og bruge af buffer så langt den kan række.


det lyder som en god ide. det eneste du skal være obs på med varmepumpen er lydniveau(db) og hvor høj fremløbstemperatur den kan lave. de dyre mærker kan køre op til  65 grader uden elpatron og de billigere ca 50 til 55 grader 

Annonce

Støjniveau: 34 DB i 5m afstand og op til maksimum 67 DB.
Fremløbstemperatur: Op til 65 °C.

Jeg har ikke så meget plads i bredden til buffertank. Hvad mener du om 500 mm i diameter og f.eks. 2000 mm i højden (392 liter isoleret med 50 mm - placering indenfor)?

Har du mulighed for at sende en PB i dette system - jeg vil meget gerne vise min taknemmelighed?

buffer på 200 liter og op efter er fint til varmepumpen. Jo mere varme du får fra solpaneler og vil gemme jo større buffer. Du kan regne ud hvor stor den skal være:

400 liter hæves 10 grader= 400 *10/860 =4,65 kWh 

hvis du har 400 liter tank på 40 grader og vil acceptere en tanktemperatur på 80 grader

400*40/860=18,6 kWh 

Igen mange tak for stor hjælp.

Forstår at 860 er en konstant af en slags, jeg ikke kender..?

I dag, med det vejr vi har haft i dag med hel del sol, ville solpaneler til elpatron give omtrent 22 kW. Derudover har jeg de andre solpaneler, som giver ca.  23,5 kW

Så varmepumpen får ikke så meget at lave i dagtimerne. Er 80 grader maksimum for praktisk anvendelse eller kan f.eks jeg gå efter 90 grader, så jeg er 50 grader over fremløbstemperatur?

Men i den kolde periode med meget lidt sol rækker det slet ikke med sol og jeg er betænkelig over, at VP måske ikke er stor nok. Op til 48 kg træpiller i den gamle stoker fra 2001 et 8 m2 fyrrum, som bliver ca. 33 grader varmt, når det har været koldest.

Hvis jeg forstår rigtigt 4,8 kW i kg træpiller, men når virkningsgrad, skorsten m.m. modregnes, er det vel omtrent 4 kW. I alt  4 x 48 = 192 kW. Lad os sige, at COP falder til 3,5 ved frysepunktet, så der skal købes 192 / 3,5 = 54 kw. Dvs. med reduceret elpris kr. 1,5 vil værste tilfælde være 54 x 1,5 = kr. 81i døgnet. minus evt. sol.

3 poser træpiller er ca. kr. 90 og så er den vel lige til højrebenet, så vidt jeg kan vurdere.

VP kan efter jeg kigget lidt på data komme op på næsten 14 kW ved -7 uden elpatron og en COP på ca. 2,98 - fremløb 35 grader.


860 er en del af en varmeberegning som så er kogt sammen.  Du kan sagtens hæve det til 90 grader, jo højere temperatur jo højere varmetab. Jeg tror du over vurderer dit pillefyr for jeg vil nærmere sige 70% virkningsgrad. jeg har oplevet at folk med pillefyr der får en varmepumpe oplever en besparelse på 15 til 30% selv om en beregning siger ca 5%. Det kan kun være pillefyrets virkningsgrad.

Har du både solvarme og elpaneler?

Du skal jo gerne kunne nå at bruge varmen inden næste dag 

Varmepumpen er en inverter, så er det næsten umuligt at få oplyst hvad max ydelse er ved  forskellige udetemperaturer 

Først - Heine, jeg forventer ikke, du "gratis" bliver ved med at komme med gode råd og vejledninger. Jeg kan næsten ikke beskrive hvor værdifulde dine anvisninger er for mig og forhåbentlig, kan andre også lære noget. :o)

Så længe jeg med sol-el kan opvarme buffer, er jeg selvfølgelig ikke ked af varmetabet. Samme varmetab er jo indendørs, så det er vel vin-vin et eller andet sted...

Med din viden på området, kan det kun glæde mig, at du vurderer pillefyret til 70%, så er fordelen endnu større. Min antagede virkningsgrad var ca. 84%.

Jeg har ikke været tydelig nok: Een gruppe på 8,1 kW solceller og en gruppe mere på 7,6 kW - som er teoretiske maksværdier og ingen solvarme. Gruppe 1 producerede 23,5 kW i går og gruppe 2 producerede 22 kW.

Ved -15 grader er maks fremløb 60 grader og ved -5 er maks fremløb 65 grader i.flg. dokument.
---------------------------------------------------------------------------------------------------

Hvis det viser sig at bufferkapaciteten med fordel kan udvides, er skitserede så brugbart eller er den ene pumpe unødvendig?

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis