Buffertank til gulvvarme

Hej LDS'ere

Jeg har et stokerfyr som forsyner gulvvarme - et Twinheat m20i. Jeg har mulighed for at opvarme en buffertank via elpatroner med op til 7,8 kW.

Nogen anbefalinger til placering af buffertank i mit varmesystem, som jeg har vedhæftet en tegning af?

På forhånd tak.

PS. Som det tydeligt ses, kender jeg ikke til brug af VVS-symboler.


28 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Er der ikke mest økonomisk i at opvarme buffertanken med stokerfyr, end med el.  

Jo, det kunne du have ret i, men det er nogle solceller, der ikke bliver brugt.

Så jeg er meget interesseret i, hvor det mest fordelagtigt at placere buffertank?

Der vil selvfølgelig være mange situationer/dage, hvor buffertank kun holdes varm via pillefyret...

Jeg ville montere buffertanken mellem fremløb og retur på pillefyrssiden og sætte en lille cirkulationspumpe på til at pumpe varmen over til blandesløjfen. Det vil samtidig give en meget bedre drift af pillefyret.

Tak for svar Heine. :o)

1. Jeg skal lige forstå rigtigt - buffertank parallelt med blandesløjfen - troede, den skulle i serie..?

2. Hvor på buffertanken ville du anbefale, at lade det varme vand fra pillefyret gå ind (på nogle buffertanke er der flere tilslutninger op og ned ad siden)?

3. Elpatron(r) bør vel være i bunden af buffertank, så den varmer det koldeste område?

Reglen siger man altid lader det varme kedelvand gå i toppen af en varmtvandsbeholder, altså opvarmer fra oven af og ned.  

Annonce
IIA skrev den 25-02-2019 11:27:29

Tak for svar Heine. :o)

1. Jeg skal lige forstå rigtigt - buffertank parallelt med blandesløjfen - troede, den skulle i serie..?

2. Hvor på buffertanken ville du anbefale, at lade det varme vand fra pillefyret gå ind (på nogle buffertanke er der flere tilslutninger op og ned ad siden)?

3. Elpatron(r) bør vel være i bunden af buffertank, så den varmer det koldeste område?

 hej IIA

1. Bufferen skal ikke i serie for så er det en udvidelse af anlægget og du bruger ikke buffe funktionen. Når bufferen er forbundet parallelt så er flowet over gulvvarmen underordnet for pillefyret og pillefyret vil altid kunne komme af med sin varme i bufferen. Det koster en ekstra cirkulationspumpe som pumper varmen fra bufferen og  over til gulvvarmen.

2. Normalt vil jeg forbinde pillefyret i øverste studs på siden af bufferen og tage varmen ud af toppen til gulvvarmen. Returen fra gulvvarmen vil jeg samle med returen til pillefyret i et tee inden bufferen så pillefyret altid får det koldeste vand.

3. Korrekt, 

mvh Heine

Hej IIA

jeg glemte at skrive at returen skal i bunden af bufferen

Droppes blandesløjfen så eller?

studs 1 skal på a og studs 2 på b med en pumpe imellem. 

e og f føres sammen og og der monteres et tee som går over i studs 3 eller 4, det er ligemeget bare 1 af dem. C og d skal ikke skilles ad

Tak igen!

Ok, så har jeg en revideret skitse efter dine instrukser - tror jeg:

1. Jeg prøver at opsummere og håber jeg har forstået korrekt: Den oprindelige blandesløjfe fungerer som den plejer. 

2. Buffer fungerer også som en slags blandesløjfe, men kan akkumulere varmt vand...

3. Det varme elpatronen producerer, skal pillefyret ikke producere p.t. 70 grader.

Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis