Hvordan ventilerer jeg effektivt fugt ud af kælderen?

Jeg vil gerne reducere luftfugtigheden i kælderen ved at ventilere fugten ud. Men jeg er i tvivl om, hvad der skal til for at gøre det effektivt.    

Ved hjælp af en trådløs vejrstation, en trådløs kontakt, en badeværelesventilator og en app på telefonen har jeg fået lavet en løsning, der automatisk ventilerer kælderen, når det kan svare sig at udskifte luften. Løsningen tager højde for reltativ luftfugtighed og temperatur både inde og ude, så jeg ikke trækker varm fugtig luft ind om sommeren, som så kondenserer i den kolde kælder og bidrager til øget fugt.

Teknisk set fungerer løsningen fint, men jeg tror ikke, den ene ventilator, jeg har sat op, er tilstrækkelig. Det er den billigste model, jeg kunne finde (95 m3/t). Endvidere har jeg brug for at sikre mig, at der ikke kommer luft ind i kælderen udefra, når udeluften bidrager til øget fugt. Derfor har jeg tænkt en løsning med tre ventilatorer, som skitseret på nedenstående tegning, der alle suppleres med et lukkespjæld. Nr. 1 og 2 (jf. tegningen) skal suge luften ud, mens nr. 3 skal blæse luften ind.

Jeg har følgende spørgsmål til løsningen, som jeg håber nogle af jer kan hjælpe med:

1. Kommer det til at fungere?

2. Hvor kraftige ventilatorer skal jeg anvende? Kan jeg nøjdes med de billige modeller jf. ovenfor?

3. Vinduerne (enkeltlagsglas) er noget utætte. Skal jeg forsegle dem med en forsatsrude?

4. Jeg har set nogle kommercielle løsninger, hvor luften suges ud nede ved gulvet. Argumentet er vist, at luften ved gulvet er kold og fugtig, og at det derfor er mest effektivt at suge denne luft ud. Bør jeg også suge luften ud ved gulvet? 

 

 Lidt fakta:

- Kæderen er på ca. 70 m2

- I løbet af vinteren svinger den relative luftfugtighed mellem 48 og 58 pct. Om sommeren er den noget højere. 

- Min kæder er uopvarmet, og jeg ønsker ikke at bruge penge på at varme den op.

- Der er omfangsdræn og isolering på ydresiden af kældervæggen.

- Jeg ønsker ikke at bruge penge på strøm til en affugter 

- En luftsolfanger kan ikke monteres uden at skæmme husets facade

- Løsningen skal være billig

- Dørene mellem rummene i kælderen  står altid åbne

- Spec på den nuværende ventilator ses her: https://www.billigvvs.dk/Badevaerelse-Badventilatorer-Duka--Duka-EL-600-Ventilator-Standard-Oe100-mm-Hvid-1091423.html 

Jeg vil gerne reducere luftfugtigheden i kælderen... Vis hele indlægget
31 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Måske det nemmeste er at udlufte med en større mekanisk ventilator - styret af Sonoff - så den i hverdagene tænder kl. 7-9 (og kl. 9-11 i weekender).

Og så måske have en kontraventil på de andre 2 indtag (F.eks. et stykke papir der hænger ned over hullet).

Orla Nautrup skrev den 22-01-2019 08:32:22

Jeg ved ikke om der er noget jeg misforstår i indlæggene, men der skal da i hvert fald lige så meget luft ind i kælderen, som der suges ud, og hvis den udsugede luft ikke er varmere end den der kommer ind, er det hele nyttesløst!

Det er ikke rigtigt, følgende gør sig gældende for min kælder baseret på målinger. Jeg har ingen varme på om sommeren og derfor er min kælder en del koldere end udenfor (fx 19 inde og 22 ude). Der er to fugt problemer i kælderen, almindelig vandindtrængning (min kælder er gammel) og kodens pga varm sommerluft som rammer de kolde indervægge/gulve. Derfor lufter jeg ikke bare ud i kælderen. Pointen er at lufte ud på det rigtigt tidspunkt, så man både varmer kælderen op og skifter den fugtige luft ud -  den nye luft kan sagtens være varmere. Det er en simpel beregning, man kan lege med det fx her https://www.lenntech.com/calculator...midity.htm 

Eksempel: 50% RH og 22 grader udenfor. Indenfor er det 19 grader. Det kan nu betale sig at lufte ud hvis RH er over 60% indenfor (i min kælder kan der fx være 70% RH)

I og med at der er omfangsdræn, er der næppe nogen indtrængende fugt af betydning, så problemet er “kun” kondens - altså primært et sommerproblem. Så temperaturforskellen mellem inde og ude betyder langt mere end luftfugtigheden. Og i løbet af en varm sommerdag er der en masse måske 22 grader varm udeluft, der kommer ind af de utætte vinduer og bliver afkølet til lad os sige 17-18 grader.

En lavpraktisk løsning ville være at tætne vinduerne og lave lidt luftudskiftning for at fjerne “kælderlugt” på det tidspunkt på døgnet, hvor der om sommeren er mindst forskel på ude- og kældertemperatur - altså om morgenen.


Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"

Det er selvfølgelig rigtigt det du skriver, men der er noget der tyder på at det ikke kan styres i praksis, når du samtidig skriver at der ind imellem er 70% relativ luftfugtighed (og du vil sandsynligvis være længere oppe ind imellem).

Ved denne fugtighed er der grobund for skimmelsvampe og trænedbrydende svampe overalt.

Den forholdsvis høje luftfugtighed, vil med garanti give kondens mange steder i kælderen.

Luftfugtighed er noget usikkert at måle på, og selv med de bedst kalibrerede måleinstrumenter måler ikke helt nøjagtigt (op til 5% afvigelser). 

Annonce

Foreløbigt har jeg konkluderet følgende:

  • Jeg skal tætne vinduerne for at få fuld kontrol over luften ind og ud af kælderen (jf. indlæg fra Dan)
  • Jeg skal droppe tanken om at ventilere ved gulvet (jf. indlæg fra Orla og Stigmand)

For at imødekomme Orlas bekymring kan jeg evt. sætte en affugter op, som aktiveres om sommeren, hvis luftfugtigheden bliver for høj. Men her handler det vel så også om at forsegle kælderen mest muligt.

Thomas foreslår, at jeg udlufter med én større ventilator. Men det er måske en dyrere løsning, end at sætte en ekstra ventilator op – især hvis det også kræver et større hul end 100 mm. Og så er der det med kontraventilen. Hvis jeg blot sætter et papir foran indsugningskanalerne, så vil der vel fortsat komme udeluft ind, når det blæser?

Min skitserede løsning med styring lyder måske mere avanceret end den er. Nu har jeg jo teknikken på plads og skal blot investere i to nye ventilatorer og to nye relæer. Det er en udskrivning på under 1.000 kr., hvis jeg kan holde mig til de billige modeller + ca. 1 times arbejde.

Jeg synes fortsat, jeg mangler svar på, om ventilatorerne skal være kraftigere. Er der fx nogle retningslinjer for, hvor mange gange i timen luften skal udskiftes i en kælder? Jeg er fortsat også i tvivl om, hvorvidt det er tilstrækkeligt at suge luften ud, og blot tilføre luften via en friskluftskanal suppleret med en kontraventil, eller om jeg skal blæse luften ind her med en tilsvarende billig ventilator

Selvom der er omfangsdræn og grundvandet er en halv meter under gulvniveau, formoder jeg, at der fortsat er noget indtrængende fugt. Jeg kan i hvert fald konstatere, at luftfugtigheden falder, hvis jeg lufter ud, og at den stiger over tid, hvis jeg ikke gør det.

Netatmo skriver, at den relative luftfugtighed måles med en præcision på +-3 pct. https://www.netatmo.com/da-dk/weath...ifications 

Ikke at det er et råd som sådan, men her mine oplevelser med en kælder:

Vi havde en temmelig kold, men rimelig tør kælder. I forbindelse med renovering satte jeg nye lavenergivinduer (billige fra Sparvinduer) i og skiftede kælderdøren (igen billig, men dog med en vis isolering. Samtidig satte jeg et par radiatorer op, så der altid er mindst 18 grader.

I et par år derefter holdt jeg øje med den relative luftfugtighed, og konstaterede, at sommerfugtigheden lå omkring 62 pct. Ikke voldsomt foruroligende, men jeg ville alligevel godt have den lavere, så jeg indkøbte og monterede 2 billige Harald-ventilatorer med automatisk jalousi-åbning, hvor jeg vendte den ene. Med 2 tænd/sluk-ure sørger jeg for tidlig om morgenen om sommeren at der suges ind hhv. ud i hver sin ende af kælderen i en time. 

Siden har sommerfugtigheden svinget mellem 55 og 58 %.


Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
Orla Nautrup skrev den 22-01-2019 09:28:37

Det er selvfølgelig rigtigt det du skriver, men der er noget der tyder på at det ikke kan styres i praksis, når du samtidig skriver at der ind imellem er 70% relativ luftfugtighed (og du vil sandsynligvis være længere oppe ind imellem).

Ved denne fugtighed er der grobund for skimmelsvampe og trænedbrydende svampe overalt.

Den forholdsvis høje luftfugtighed, vil med garanti give kondens mange steder i kælderen.

Luftfugtighed er noget usikkert at måle på, og selv med de bedst kalibrerede måleinstrumenter måler ikke helt nøjagtigt (op til 5% afvigelser). 

 Du har helt ret 70% er for meget, men dette er RH når vinduer er lukket, uden varme, uden affugter, ingen ventilation. Her kan det jo klart betale sig at ventilere når vejret er gunstigt. Når vejret ikke er gunstigt må en affugter tage over. Man kan sige at kontrolleret ventilation er for at spare strøm på affugter.

Egense skriver .. I løbet af vinteren svinger den relative luftfugtighed mellem 48 og 58 pct. Om sommeren er den noget højere. Citat slut

Indendørs bør rumluftens relative luftfugtighed (RF) maks. ligge mellem 40-45% om vinteren og ikke mere end 65% om sommeren. Luft ud lidt oftere i perioder med megen fugtighed. Brug et hygrometer til at måle luftfugtigheden i dit hus. Citat slut,,,,Det er hvad sundhedstyrelsen anbefaler .

Så hvad er problemet , din kælder er jo nærmest knastør............



   elektriker fra jævnstrømmens tid

Op til 70 % om sommeren kan næppe kaldes knastør. Der er basis for skimmelsvamp, og det er nkjo godt at holde en vis sikkerhedsmargen, jf bla. usikkerhed på måling. 


Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis