Junckers skibslak - Helt fedtet dagen efter?

Hej! 

Nogen som har erfaring med Junckers skibslak (Mat)? 

Jeg er ved at lave et hobbyrum, hvor 18mm krydsfinerplader skal benyttes som et slags udstillingsbord. Det er først malet med en matsort maling og har nu fået mat skibslak for næsten 24 timer siden. Men nu undre jeg mig over, hvorfor fladen føles helt fedtet. Skal det mon bare have længere tørretid? Eller har jeg mon været for rundhåndet med skibslakken? Hvornår ville jeg kunne slibe på det og give det anden omgang? 


Iøvrigt en dum fejl jeg begik - Jeg startede bare igår uden at have undersøgt, at bordplader skal have lak på begge sider, ellers ville det slå sig. Det har dog ikke slået sig endnu, men pladerne er også sat i spænd på en lidt anderledes måde end en normal bodplade er. Kan jeg være heldig, at det ikke slår sig når det nu ikke er sket på det første døgns-tid, eller hvad siger I til det? 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

1. Har din maling fået tid til at hærde op ?
Maling og lak er længe om at hærde. Mange begår den fejl at tro at maling/lak er "tør" fordi den ikke klistrer til en finger.
Du skal sikre dig at underlaget er hærdet op inden du hælder endnu et lag på. Du kan undersøge ved at presse en negl i overfladen, hvis den efterlader et mærke, så er malingen/lakken ikke hærdet, og du skal vente.
2. Temperatur.
Jo koldere det er, jo længe tørre/hærdetid, men omvendt er for meget varme en dårlig ide, da det kan give mickro revner i overfladen.

Jeg ville ikke være så nervøs for at pladen skal slå sig, da det er x finer du har brugt.
x-finer har som navnet siger jo "årene" i forskellige retninger.
Men almindeligt træ vil slå sig hvis det ikke bliver behandlet på begge sider.
Dermed ikke sagt at din plade ikke bevæger sig, for det gør alt træ, med de forskellige temperaturer og luftfugtighed der er gennem året.  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Henrik: 

Tak for svar Det er en uge siden jeg har malet, så jeg er vel good to go der? Og rigtig godt tip med neglen. Der kommer et mærke når jeg prøver. Der er ikke særlig varmt i det rum, da det ingen opvarmning har, så det låner resten af husets varme så at sige. Tror der er 20-21 grader på nuværende tidspunkt. Der står på dåsen, at det er 16 timer om at tørre. Gætter på, at jeg må vente en dag eller tre med næste lag. Har heller ikke travlt heldigvis

Super fedt! Så krydser jeg fingre for, at der ikke vil komme synlige bøjninger!  

Men når producenten skriver at den er 16 timer om at tørre, så er det støvtør, IKKE hærdet !
De 2 ting er vidt forskellige.
Luftfugtigheden spiller selvfølgelig ind på tørre/hærdetiden. Høj luftfugtighed øger tiden, så derfor kan du ikke bruge en sauna til at tørre maling i selvom den er dejlig varm     


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Skibslak må heller ikke lægges tykt på, men stryges på i tynde lag.


Elektronikteknikeren

Henrik: 

Jeg ved godt, at tørretid og hærdetid ikke er den samme. De skriver bare på dåsen, at man maksimalt må male med det to gange i døgnet - og det vil jo sige, at det i nogen tilfælde godt kan nå at hærde på et døgn, tænker jeg? Nok ikke i mit tilfælde. 

Gregeren: 

Det med de tynde lag syntes jeg der var delte meninger om. Og i mit tilfælde er det nok fuldstændig ligegyldigt, bare jeg får et jævnt slutresultat. Bordene skal nærmest stå urørte og vil aldrig komme i kontakt med vand eller lign. I første omgang tænkte jeg, at det kun skulle have den ene gang, men nu får det et lag mere når jeg kan gøre det. 

KasperT skrev den 20-01-2019 12:23:23

Henrik: 

Jeg ved godt, at tørretid og hærdetid ikke er den samme. De skriver bare på dåsen, at man maksimalt må male med det to gange i døgnet - og det vil jo sige, at det i nogen tilfælde godt kan nå at hærde på et døgn, tænker jeg? Nok ikke i mit tilfælde. 


Når de skriver sådan er det fordi at de forskellige lag skal "smelte" sammen og danne en hel enhed.
Men det betyder jo ikke at når du har givet det sidste lag, at hele tykkelsen så er hærdet når tiden er gået, nærmest tværtimod... jo tykkere lag (om det er 1 eller 3 ) så bliver hærde tiden jo derefter.  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også