Isolering under gulvet - hvordan, og hvad med fugtspærre?

Hej Alle

Jeg har brug for noget input omkring isolering under gulv. Vi skal have det gamle gulv op, og efterfølgende lagt gulvvarme i plader, hvor jeg naturligvis gerne vil isoler så godt som muligt. 

Nu har jeg ikke set gulvets stand, men den bedste løsning vil være at niveller dækket, fugtspærre , EPS plader, gulvplader, dæmpning, trægulv.

Kan man lave en kombi, hvor man bruger 50 mm blødisolering sammen med 20mm EPS. Så vil det være fugtspærre, EPS, blødisolering, gulvplader, dæmpning, trægulv. Der ventilation under strøerne, og fugtspærrene er nok ikke nødvendig.

Idag er gulvet lavet med strøer og 50 mm blød isolering. Ingen fugtspærre.

Angående fugtspærre, så læser jeg flere steder at den skal ligges på betondækket - på hvilken side vil kondensen opstå, og hvorfor? Andre steder lægges denne lige under, undergulvet og ovenpå strøer, altså mellem organiske materiale? Er der en som kan forklare princippet og problematikken?


Hilsen

Michael ** Elsker mit skæve hus **
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Fugtspærren lægges direkte på betonen. Da beton specielt efter lige at være støbt, indeholder en masse fugt. 

Hvad angår kondensen, så vil det jo umiddelbart komme på oversiden, altså den side der vender op imod dit gulv? Hvis der overhoved vil opstå kondens.

En ide kunne være at klodse strøer en lille smule med plastik. 

Eller måske lægge fugtspærren og en gang hård isolering i form af sundolitt tror jeg de hedder. Et flamingo lignende materiale, hvis ikke bare det er flamingo. 

Herefter spåndplade, varmeslanger, varmefordelingplade, gulvpap, og færdig gulv  



Jeg har lavet en lille mockup af hvordan jeg tænker at lave det.

Strøer der ligger på plastkiler, 20 mm EPS under strøer der går på tværs, og der ovenpå 50 mm isolering. Til sidst gulvvarme mm.

Rød = kiler Sort = strøer Grå = EPS Grøn = isolering


Hilsen

Michael ** Elsker mit skæve hus **

Du skal lige læse op på forskellen mellem fugtspærre og dampspærre.

Og man skal vælge én af de to.

Det er de lokale fugttekniske forhold, sammen med konstruktionsprincipperne som afgør om det skal være det ene eller det andet. Det er placeringen i konstruktionen der afgør om det er den ene eller den anden type.


Elektronikteknikeren

Jeg citer ->

"Forskellen på de to ting er kort fortalt følgende:En dampspærre i væg og loft skal forhindre den fugt der er i luften i de opvarmede rum i at trænge ud i konstruktionen.Fugtspærren derimod skal forhindre fugt der kommer udefra i at trænge op i trægulvet."

"Hej.
En fugtspærre har til formålet med at der ikke dannes/ophober sig fugt i en konstruktion.
Hvor fugtspærren forhindre at fugt trænger igennem en konstruktion.

Selve materialet kan til en dampspærre kan også bruges som en fugtspærre hvis den har den tillade høje Z værdi.
Altså for at materialet er en fugtspærre skal den have en hvis høj Z-værdig.
hvor dampspærren kan svinge i z-værdigen. i forhold til den udvendig f. eks vindspærre.
EN PE-folie kan være begge dele. en krydsfiner kan være dampspærre. (kommer an på udvendig materiale valg.)

Så dampspærre hvor fugten ikke må ophobe sig. f. eks væg, tag, etageadskillelse imellem varm/kolde rum.
Fugtspærre hvor fugt ikke må trænge igennem. f. eks Fundamenter. terrændæk. badeværelser."


@gregeren Hvordan forholder det sig så i dette tilfælde - i det nuværende gulv er der som sagt ikke fugtspærre?


Hilsen

Michael ** Elsker mit skæve hus **

Nej der er ikke lavet decideret ventilation. I dag sker der ventilation omkring strøerne, ud til "rør graven" der er lavet i begge side i husets længde.


Hilsen

Michael ** Elsker mit skæve hus **

Der er ikke isoleret under terrændæk, kun "plastfolie" under "grovbeton" som der står på de gamle tegninger.


Hilsen

Michael ** Elsker mit skæve hus **

Du bør overveje at etablere et let terrændæk, sundolitt mfl. har vejledning i opbygningen.


Elektronikteknikeren

Det du henviser til er option 2 her -> http://www.sundolitt.dk/sundolitt/teknik/udforelsesteknik/gulv-uden-beton/konstruktionseksempler

Er det korrekt?


Hilsen

Michael ** Elsker mit skæve hus **

Det kan jo være med og uden strøer, det kommer an på hvilket gulv du vil have på.


Elektronikteknikeren
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis