Isolering under gulvet - hvordan, og hvad med fugtspærre?

Følg tråden
Gregeren
Gregeren
Postnr: 2830
Gregeren Gregeren

Nu ved jeg ikke hvor meget isolering du har plads til, men du kunne overveje at benytte grå EPS da den isolerer bedre end den hvide, hvilket er vigtigt ved gulvvarme.

Endvidere er der beskrevet i eksemplerne hvor i konstruktionen du skal lægge din plastfolie. Du kunne vælge én som også er godkendt som radon spærre, så du får sikret konstruktionen hele vejen rundt.

Elektronikteknikeren
mbaadk
mbaadk
Postnr: 9230
mbaadk mbaadk Trådstarter

Jeg tænker godt at der kan være en Sundolitt C60 over det hele. God pointe med radon spærren.

Så bliver det følgende fremgang, fra bunden ->

Betondæk
Afretning
C60'er eller lig.
Folie
Gulvplader
Dæmpning
Trægulv

Hilsen

Michael ** Elsker mit skæve hus **
Gregeren
Gregeren
Gregeren Gregeren

Nemlig.

Plastfolien føres med op ad væggen over færdig gulv hele vejen rundt, hvor den fuges mod muren i samme arbejdsgang som fodpaneler skrues fast, og klemmer folien fast mod væggen. Herefter skæres den af så den ikke stikker op over panel.

Så har du en helt tæt spærre.

Elektronikteknikeren
Gregeren
Gregeren
Gregeren Gregeren

Kig på sundolitt Climate 

eller Jackon super EPS.

Det er godt givet ud med den ekstra isoleringsværdi.

Elektronikteknikeren
mbaadk
mbaadk

Jeg vil kigge nærmere på de to. 

Med hensyn til plastfolien, fuger man den fast til væggen bag panelet, eller mener du den afsluttede arbejdsgang med at skulle fuge langs kanterne på panelerne?

Hilsen

Gregeren
Gregeren
Gregeren Gregeren

Man fuger folien mod muren og spænder panelerne på, men det kommer lidt an på vejledningen når det også er en radon spærre, så følg anvisningerne på produktet.

Elektronikteknikeren
mbaadk
mbaadk

Når jeg finder folien, så følger jeg producenten.

Men hensyn til gulvvarme, er det at presse den, ved at trække 20 mm slanger igennem 25/20 tomrør, eller skal jeg op i en 28/23 med passende rørskål? Rørskåle i stenuld virker mere fleksibel til bøjninger end skum - noget input omkring dette?

Hilsen

Gregeren
Gregeren
Gregeren Gregeren

Hvorfor skal de i tomrør? Stenuld er bedst til bøjninger ja. Monter på et lige stykke, og skub hen over bøjning.

Elektronikteknikeren
mbaadk
mbaadk

I stuen skal der være 3 zoner, og jeg kan ikke se hvordan jeg kan ligge gulvet, og få slanger retur, uden at køre det hele i tomrør. Jeg håber at mine tegne even kan give dig et indtryk af det. For at få plads til alle rørene, var tanken at rille dem ned.

Hilsen

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.