råd søges til understøbning

Jeg er i fuld gang med at grave ud til gulvvarme og isolering i vores ny overtaget hus fra 1975 :-)


jeg skal igang med at understøbe de indvendige muret vægge (ikke bærende, men stabiliserende) de muret vægge står støbt direkte på stabilegruset og er støbt sammen med gulvet. 


skal jeg bare understøbe op til underkant af det gamle beton, eller skal det bankes væk, så jeg får understøbt op imod murstenene? udfordringen er at betonen under væggene er en stærkere blandning og er svær at hugge i stykker. hugger jeg alt for meget på det, begynder stabilgrus stenene at skride.


hvem vil komme med et hurtig godt råd til hvad jeg skal gøre?




10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Murene er sat oven på dit gulv efter det er hærdet. Så støbt sammen er de ikke.

Jeg gjorde selv det at jeg bankede den nederste sten væk og understøbte op mod en plan flade/mursten.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Er du sikket på at der ikke er slagger? 


Og hvor lang tid har du forestillet dig at du skulle tag? Jeg skal nemlig igang med det samme på vores hus om 2 uger :-)

Jeg skal lave 18 støbninger og regner med ca 1,5 uge. Jeg har andre steder i huset jeg kan grave ud, mens de tørrer.


Der er brugt ral/sten som kapillær brydende lag. Og 2x50mm batts. Er ikke stødt på slagger endnu

Annonce

Tak for svar :-)

Hvor lang tid regner du med at det skal tørre? 

Og har du et godt forslag til radonsikring?

Ved skillevæggene tænker jeg at lægge et radonspær over lecablokkene.

Ved ydervæggene leder jeg forsat efter en god løsning. 

Har i selv lavet planen over jeres støbninger eller har i haft en ingeniør til det? Og hvad med ydervæggene - skal de ikke også understøbes? Spørger fordi jeg selv overvejer at gå i gang med samme projekt i vores hus fra 1939 med 80 kvm kælder :-)

Mine ydervægge skal ikke understøttes, de går 90cm ned, den bærende væg midt i huset går ca 50cm ned. Så det er kun mine tværgående skillevægge der skal understøttes. 

Vi var selv igennem en kælder renovering i vores gamle hus. Der blev allevægge understøttet, da soklen stoppede lige under beton gulvet.


Tror vi limer eller fuger radonspær mod soklen. Vi får også ventilations anlæg i huset, det hjælper også lidt på at holde radon niveauet nede 

Om der skal understøbes er alene et spørgsmål om man graver ned tæt på underkant mur / sokkel.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Understøtning som ev elmand skriver.

Hvis du skal grave under fundamentet, skal du understøbe. 

Hvis væggene står på betongulvet. 

Men

Hvis huset skal understøbes af hensyn til svækket bæreevne, så skal du have fat i en ingeniør. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis