Understrygning af tegltag

Hej jeg er igang med understrygning af tegltag og desværre sætter frosten ind nu, kan jeg tilsætte sprit for at forhindre en frostsprængning af mørtlen ?og hvis hvor meget ? 

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er en større videnskab med vintermuring. Det kommer noget an på hvilken mørtel du bruger, samt hvor hurtig stenene ( tegltag) opsuger vandet fra mørtelen. Så jeg ville nok vente til det bliver tøvejr igen hvis det kan lade sig gøre.  

Her er link til vejledning omkring vintermuring fra teknologisk institut ( den er vist beregnet til større byggerier som skal holdes i gang i vinter perioden.)

1. Der kan bruges varm mørtel mindst 10 grader det øger den hastighed som vandet suges fra mørtelen.  Man må bruge 60 - 80 grader vand til blandingen og have isolerede baljer. Men ved mindre arbejder som din kunne mørtelen opbevares indendørs så er det allerede 20 grader ved blanding.

2. Og eller der kan tilsættes sprit ved blandingen fra 1 - 4 liter pr 100 kg mørtel. Det bevirker mindre vand og derved hurtigere optørret mørtel da spritten hurtigt fordamper.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Mange tak for hjælpen

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis