Slibning af opvaskemaskinefront

Hej!

Min kæreste og jeg har overtaget en lejlighed med et flot men ikke så praktisk snedkerkøkken. Vi har valgt at sætte en smal opvaskemaskine ind, hvor der før var tre skuffer. Fronterne fra disse skuffer har vi savet af og sat sammen, så de tilsammen udgør fronten på opvaskemaskinen. Vi er ikke sikre på, hvilket materiale køkkenet er laver af, men vi gætter på kulfiber. Det er meget tungt og robust, og derfor er fronten blevet alt for tung (den vejer 7,4kg). Vi er bange for at den ødelægger vaskemaskinen, der max kan holde til 6 kg. Vi har fået et tilbud fra en snedker, der tager 1200kr for at slibe fronten ned. Det synes vi måske er lidt for meget. Derfor vil jeg høre, om nogen  har en god ide til hvordan vi kan gøre fronten lettere - evt ved slibning, og i så fald hvilke værktøjer man skal bruge? Vi er også usikre på om vi har sammensat de tre skuffefrontrr på den mest optimale måde. Jeg håber, at nogen har nogle gode input :)

Mvh Astrid 



13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej

Jeg vil næsten garantere at fronten ikke er lavet i kulfiber - det er svinedyrt og normalt kun noget man bruger til sportsvogne eller fly. Kulfiber vejer i øvrigt næsten ingenting, hvilket netop er grunden til at det bruges indenfor den ypperste teknologi. Jeg vil gætte på der er tale om en eller anden form for komposit....

Hvis der er gennemfarvet er der formentlig tale om en eller anden form for plast. At det skulle koste 1200 kr virker latterligt. Normalt ville jeg mene at 100kr til kaffekassen kunne gøre det.

Er det ikke gennemfarvet kan jeg bedre forstå det, såfremt prisen indeholder maling/bejdsning efter slibning - i så tilfælde syntes jeg faktisk at prisen er yderst fair :-)

Mvh Henrik

Det kunne måske også være mdf plade, som også findes i gennemfarvet.

Det skal vel være plant, ikke så nemt hvis man sliber dem ned, med slibning ville en båndpudser være ok.

En overfræser kunne nok også bruges, så kan du lade en kant stå hele vejen rundt, så de fremstår med samme tykkelse som de andre låger.


Vi prøver igen, i morgen --
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Fronten ligner en almindelig spånplade med laminat eller folie på, som i 99% af alle køkkener.

Det er fint med sømbeslag til at samle med, men vægten kommer jo ikke ned af den grund. Så skal pladen udhules på bagsiden, evt. med en overfræser,  men det vides ikke hvor godt det bliver uden at stå med pladen selv. Men det kan vel lade sig gøre.

Man kunne også overveje at samle med limdyvler eller kiks.


Elektronikteknikeren

Tak for svar, alle sammen!

I har nok ret i, at materialet ikke er kulfiber. Det er i hvert fald gennemfarvet. Når vi har savet i det støver det enormt meget med fint, sort støv, men ellers virker det nemt nok at skære igennem. Det kamp være at vi bare selv skal forsøge os med en nedslibing. Er der noget man skal være særligt opmærksom på det? 

Mvh 

Jeg er 100 % sikker på at det er gennemfarvet mdf plade der så er larkeret det er ikke unormalt at man bruger mdf til kækkenlåger 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

At "slibe" 1,6 kg af den, er altså noget af en lorteopgave for at sige det ligeud. Er der ikke en i jeres omgangskreds som er en lidt "handy" type, som kunne ligge inde med en overfræser, og vide hvordan man bruger den? Det ville nemlig være lige præcis det værktøj man skulle bruger her.

Og ellers så ville jeg nok bare smide den på maskinen. De har selvfølgelig skrevet en maks vægt på 6 kg, men altså, det tænker jeg sagtens kan gå.

Hvorfor får I ikke et maskinsnedkerværksted til at “flække” skuffefronterne? Simpelthen save dem igennem, så der er måske 7-10 mm tilbage af forsiden, og så lime dem på opvaskeren.


 

Hmm, I kan også overveje et Forstnerbor, og en skruemaskine, og så bare bore en masse fyld ud af bagsiden af lågen.

Jo vi kender er par handy typer, der nok godt kunne lægge inde med sådan et værktøj. Der skal nok en del af. Der er nok ikke nogen vej udenom at slibe den. Den har været monteret på opvaskemaskinen, men maskinen begyndte at lække vand, fordi fronten trak lågen skæv. Så vi kan ikke bruge den som den er nu.

Og ja, en snedker kunne jo sikkert godt ordne det, men det tilbud vi fik, syntes vi umiddelbart var lidt dyrt. Jeg skrev til fire forskellige snedkere/møbelsnedkere, og tre ud af fire sagde at “de ikke laver den slags”. Jeg ved ikke hvorfor, men måske er opgaven for lille? 

Vi må prøve at forhøre os blandt vores handy-venner  

Du bliver lige nødt til at gøre forskel at slibe, og så på hvad der egentlig skal til, nemlig at fjerne materiale. I kan altså ikke bare tage et stykke sandpapir og give los. Eller, det kan I godt, men så er I nok færdige omkring det tidspunkt hvor opvaskemaskinen er blevet så gammel at den skal ud.

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også