Kan varme/kulde være årsagen, eller bare dårligt malerarbejde?

Hej,


Vi afsluttede fornyligt totalrenovering af vores murermestervilla.

I den forbindelse har vi lavet nye gipslofter, som selvfølgelig er rettet op, efter alle kunstens regler. Efterfølgende har jeg haft en maler til at spartle (ikke fuldspartling) og opsætte filt, og har derefter selv opsat stuk og rosette. 


Vi har været super tilfredse med resultatet - lige indtil i går aftes. Stod i den ene stue mens kun fjernsynet lyste rummet op. Så så pludselig en skygger på loftet, og stillede mig derfor op på en stol og lyste med en lommelygte hen ad loftet. HOLD NU KÆFT det ligner lort. 

Inden der kommer en maler og skælder mig ud, vil jeg skynde mig at sige, at jeg godt er klar over, at det ikke er sådan man skal vurdere en malers arbejde. Problemet er bare at jeg kan finde 3 skygger i vores TV-stue, hvis der kun kommer lys fra TV'et.

Vi har selv lagt ekstremt meget arbejde i stuk og rosette, og derfor irriterer det mig helt vildt, hvis resten ikke spiller.

Jeg skal selvfølgelig have fat i maleren, men som jeg ser det, er den eneste løsning at fuldspartle loftet, for derefter at male igen. Men så skal det jo gøres i alle rum (120 kvm loft i stueetagen)


Mit spørgsmål, inden jeg tager fat i maleren går på:

Vi har ikke lagt mærke til det før i går aftes! Da han spartlede og filtede var der ikke varme på huset, fordi gulvvarmen ikke var koblet til. Kan det være efter varmen er koblet på at spartlen har trukket sig sammen/udvidet sig, eller vores spæropretning der har bevæget sig, som følge af en ændring i luftfugtigheden?? 

Det skete nemlig med vores stuk, at det revnede da der kom varme på huset. 



7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Er det sat direkte op på et gammelt loft? I en murermestervilla (fra 50'erne gætter jeg på?) må man jo nok forvente noget sæsonvariation i hvordan hytten bevæger sig. Er det sådan at samlingerne er sprækket, eller har de bare bevæget sig en lille bitte smule indbyrdes? Og så må du overveje resultatet. Er det noget som kun kan ses med lommelygtemetoden? Eller er det også synligt i dagslys? Et tændt TV i et ellers mørkt lokale er jo også en slags "lommelygte" metode.

Hej Picarro,


Nej vi bankede det gamle pudsede loft ned og rettede bjælkelaget op, ved at skyde brædder på siden af bjælkerne. Der kan selvfølgelig stadigvæk godt være nogle skævheder af den grund.


Det er dog helt tydeligt når man lyser på det, at det er ved alle spartelsamlingerne det er galt. 

Prøver lige når jeg kommer hjem i dag, om det kan ses ved naturligt lys... 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Okay, for hvis det er forskallet med træ, i et uopvarmet hus, direkte på nogle 70 år gamle spær, så tror jeg nok I kan regne med en hel del bevægelse i det loft. Sålænge det ikke ses i dagslys, så tror jeg altså ikke der er meget at komme efter. Sådan et gammelt hus er jo desværre ikke nær så stift som et moderne betonbyggeri.

Hvilket udfaldskrav havde i aftalt med maleren? Lyder som i har fået Q3 men gerne ville have Q4.

Se http://www.mba.malermestre.dk/media/1151/gipspjece2009.pdf

Kraver til gipspladelofter er en fuldspartling, så man ikke får de problemer som du her beskriver.

Beskrivelserne findes i: 

http://www.mba.malermestre.dk/media/1151/gipspjece2009.pdf

Desværre er det sådan, at de fleste malere ikke en gang kender til denne vejledning!


LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Normalklasse Q2 kræver ikke fuldspartling, desværre. 

Du må ikke lyse hen ad et loft med noget som helst lys. Loftet skal vurderes i helt almindeligt dagslys fra jorden. Det er det maleren har arbejdet ud fra.

http://mk-aps.dk/wp-content/uploads/2015/08/visuel_bedoemmelse__maler.pdf

Orla Nautrup en bred spartling af samlinger er over 1/4 af overfladen derved gælder det som en fuldspartling. Gipslofter hører i en almindelig stue under en Q3.


Kort- og landmålingstekniker

Tidl. Bygningsmaler
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også